Full version: Växelbruk
bray
Hej,

Jag har 5 lådor (1x2,5m) som har varit försummade i flera år. Tidigare anteckningar om vad som vuxit där har kommit bort i vindsröjningen, men alldeles oavsett så är det i varje fall 2 eller 3 år sedan något annat än grovt gräs vuxit i jorden. Stora rotsystem av gräs har jag nu grävt upp och tuvorna ligger i en fin hög i skogskanten i stället. Jorden är fin och medgörlig och har en bra textur, men jag behöver mer smile.gif Kan jag blanda ner löv från träden kanske? Är det för sent nu? Behöver jag täcka jorden med något över "vintern" som vi har nu?

Jag får köpa mer matjord att fylla på med - har ingen egen kompost anlagd än.

Helst vill jag ju starta med en lite större plan för de 5 lådorna, med en bra blandning av grönsaker och andra köksväxter, men jag undrar - skall jag kanske odla enbart t ex potatis det första året? Eller gissar ni att det är ok att gå igång med den lite större planen redan första året?

Jag har letat runt på nätet efter websiter där man kan läsa om växelbruk i mer detalj - alltså olika förslag på vad som kan samodlas och i vilken ordningsföljd osv. Jag har hittat en del så klart, men känner mig ändå lite vilsen fortfarande - så fler länkar skulle vara fantastiskt att få smile.gif

MVH

Barajag
Eva i Västerås
Det låter som en bra start du fått.
Fyll på med jord som är i möjligaste mån ogräsfri.
Löv iblandat är bra för att miska kostnaden, särskilt om de är lite halvmultnade och lättdelade. Ge inte löven möjlighet att kaka ihop sig.
Fin jord eller sand överst där du ska så, bara. Jag har fått frön uppätna av kompostdjur och -svampar i grönsakslandet i flera år innan jag lärde mig att ALLT är mat för dom.
Lök och flockblommiga växter (morötter, persilja, dill, palsternackor...) trivs ihop. De kan också båda behöva täckas mot lökflugor och morotsflugor.
Blad kräver mest gödning, sallad och kål, t.ex.
Potatis vill ha "gammal" gödning, ingen färsk kompost eller kobajs.
Så om du påbörjar cykeln med blad och slutar med potatis, kan det vara en början.
Jordgubbar och smultron vill flytta efter 3-4 år. Kan väl vara 5 år. Och så kör du en cykel på 4 år för övrigt.
Kål och baljväxter får mest tråkiga sjukdomar av att växa på samma ställe flera år i rad. Så om du kör kål, ärtor och bönor i en säng, som, när den gått varvet runt flyttar undan jordgubbarna kanske?

Skiss på ett förslag:

År 1:
1. Jordgubbar och blommor
2. Kål, ärtor, bönor
3. Mest gödslad. Sallat, snabbväxande saker som skördas ofta
4. Morötter, lök, persilja
5. Potatis lite gödslad
Blanda alla med blommor och doftande växter som distraherar skadeinsekter.

År 2:
2. Potatis lite gödslad
3. Kål, ärtor, bönor
4. Mest gödslad. Sallat, snabbväxande saker som skördas ofta
5. Morötter, lök, persilja

År 3:
2. Morötter, lök, persilja
3. Potatis lite gödslad
4. Kål, ärtor, bönor
5. Mest gödslad. Sallat, snabbväxande saker som skördas ofta

År 4:
2. Mest gödslad. Sallat, snabbväxande saker som skördas ofta
3. Morötter, lök, persilja
4. Potatis lite gödslad
5. Kål, ärtor, bönor

År 5:
1. Kål, ärtor, bönor
2. Jordgubbar och blommor
3. Mest gödslad. Sallat, snabbväxande saker som skördas ofta
4. Morötter, lök, persilja
5. Potatis lite gödslad

År 6:
1. Potatis lite gödslad
2. Jordgubbar och blommor
3. Kål, ärtor, bönor
4. Mest gödslad. Sallat, snabbväxande saker som skördas ofta
5. Morötter, lök, persilja
Osv...
Mia, zon 3
Välkommen hit!

Jag lusläser "Den naturliga trädgården" av John Fedor titt som tätt, och även "Köksträdgården" av Lena Israelsson.

Personligen tror jag på att dela upp växterna efter familjer, inte växtsätt, så att inte skadegörare kan leva vidare i bädden år från år. Just john Fedors bok tar upp det ganska bra. Han tar visserligen med t.ex. majs och vete i vissa växtföljder, och det är väl inte det vanligaste för oss svenska odlare, men den boken är riktigt bra ändå tycker jag.

Lycka till, och rapportera gärna hur det går!
bray
Hej igen,

Tack för de konkreta tipsen - jag har suttit nu med en ritning av min köksträdgård och försökt pussla ihop det med Evas förslag som utgångspunkt. Det var verkligen till hjälp. Jag har lagt till lite och tagit i från lite, för att få in lite grödor som passar smaklökarna. Samtidigt så vill jag gärna chansa lite, och hoppas på det bästa smile.gif

Detta har jag skissat på hittils - kommentera gärna och ge mig tips där jag missat något:

År ett:
1. Jordgubbar, rödklöver, (timotej?)
2. Rödkål, ärtor, broccoli, fänkål (skall jag blanda i någon blomma?)
3. Spenat, aster, luktärt, blåklint, vallmo
4. Morot, gul lök, palsternacka, ringblommor, persilja
5. Potatis, tagetes, någon böna (bondböna kanske?)

År två:
1. Jordgubbar, rödklöver, (timotej?)
2. Potatis, tagetes, någon böna (bondböna kanske?)
3. Rödkål, ärtor, broccoli, fänkål (skall jag blanda i någon blomma?)
4. Spenat, aster, luktärt, blåklint, vallmo
5. Morot, gul lök, palsternacka, ringblommor, persilja

År tre:
1. Jordgubbar, (några andra blommor..tips?)
2. Morot, gul lök, palsternacka, ringblommor, persilja
3. Potatis, tagetes, någon böna (bondböna kanske?)
4. Rödkål, ärtor, broccoli, fänkål (skall jag blanda i någon blomma?)
5. Spenat, aster, luktärt, blåklint, vallmo

År fyra:
1. Potatis?
2. Spenat, aster, luktärt, blåklint, vallmo
3. Morot, gul lök, palsternacka, ringblommor, persilja
4. Potatis, tagetes, någon böna (bondböna kanske?)
5. Rödkål, ärtor, broccoli, fänkål (skall jag blanda i någon blomma?)

År fem:
1. Jordgubbar, blommor
2. Rödkål, ärtor, broccoli, fänkål (skall jag blanda i någon blomma?)
3. Spenat, aster, luktärt, blåklint, vallmo
4. Morot, gul lök, palsternacka, ringblommor, persilja
5. Potatis, tagetes, någon böna (bondböna kanske?)

Så bädd 2-5 skiftar varje år, men jordgubbarna står i tre år och sedan planterar jag en extra potatisbädd som "paus". Kan det vara en bra ide? Eller skall jag ta något annat i stället för potatis?

Sedan börjar det hela om...

Tack till Mia för boktipsen - jag skall spana in dem på bibblan smile.gif Vad tror du förresten om min plan?

MVH,

Barajag
Eva i Västerås
Verkar jättebra.
Fänkål är flockblommig, inte kål egentligen.
Rädisor är kål, liksom rovor och kålrötter.
En sak bara: Du har ärtväxter, med samma sjukdomar, i 3 av fälten. Ärtor med rödkålen, luktärtor med spenaten och bönor med potatisen. Kanske bättre att flytta ihop dom till en säng?
Bondbönor skyddar INTE potatisen mot sork! Däremot verkar dom backa för vitlök, fast i år har dom varit överallt ändå.

Det spelar nog inte så stor roll vad du har istället för jordgubbarna, men det är bra att flytta, eller åtminstone bryta av.

Tips: Jag gillar också rödkål, men har aldrig fått den att trivas. Hittade däremot en grönkål på Runåbergs, "Red Russian". Mild och fin i smaken, lättodlad och jättevacker. Den har jag istället för rödkål.

Blomsterkrasse är jättefin och ätbar blomma. Buskkrassen passar nog bäst i landet. Slinger blir för slingrig i den feta jorden.

Bondböna är trevlig. Men jag är ännu mer förtjust i blomsterböna. De är så vackra förutom att både skidor och bönor går bra att äta. Bondbönan blir så äckligt lusig; det står liksom i parentes i alla odlingsbeskrivningar, men det är minsann ingen parentes i grönsakslandet.

En otroligt vacker växt är kardborrerot (Runåbergs igen). Blir stor och praktfull, får långa grova rötter i mjuk jord. Hanteras som svartrot ungefär, men är grå istf vit. Barnen gillar den inte, men dom går då på utseendet.

Du ska inte ha någon squash eller pumpa? Tänk bara på utrymmet i så fall.

Akta dig för timotej och rödklöver. De är ju fleråriga och kan vara ett h..-e att bli av med. Satsa på klöver- och gräsarter som fryser bort. Dom fröar nog av sig tillräckligt för att du ska bli mer än "nöjd" med dom.
bray
Halloj igen smile.gif Tack igen før svaret och så alla detaljerade synpunkter. Definitiv något som jag tagit till mig, och blivit inspirerad av! Tack! Jag har aldrig provat detta førut så jag ær en riktig nybørjare (tog øver køkstrædgården i somras), så all hjælp tages emot tacksamt och lyhørt.

Vad tror ni om denna modifikation?

1. Jordgubbar, krasse (jag ville ha rødkløver før att det var flerårigt..)
2. Red Russian, ärtor, broccoli, blomsterbönor (samlat ærtorna, tagit bort luktærtan dock, och den dær Red Russian sorten låter spænnande - jag vill prova smile.gif
3. Spenat, honungsört, blåklint, blodklöver, persilja
4. Morot, gul lök, palsternacka, fänkål, ringblommor (flyttat fænkålen)
5. Potatis, tagetes

Jordgubbarna kan jag tænka mig att flytta var annan eller vart tredje år..och så småningom skulle jag vilja flytta ur potatisen till en større areal bredvid lådorna...och då kanske jag kan placera jordgubbarna i potatislådan det året. Och t ex pumpor i jordgubbslådan smile.gif

Nåvæl - har jag samlat væxter i en ok væxtføljd nu? smile.gif Jag tænker plantera lite grøngødning føre och efter vissa av grødorna.

Barajag
Mia, zon 3
Ser bra ut! Sedan är det ju som med det mesta - man måste pröva för att se vad som funkar just hos en själv. Bor man tillexempel så att kålfjärilarna är väldigt talrika måste man nästan täcka med väv, och då kan det vara svårt att ha högre växter som bönor/ärter ihop med kålväxterna. Fast det är ju inte alltid man behöver täcka hela sängen heller, det är ju också en fråga om vilka förutsättningar man har.

Jag har en liknande planering till min "riktiga" köksträdgård (hoppas den grävs i vår), där har jag tänkt gurkört (Borago) mellan jordgubbarna. Har hört att de ska förbättra smaken på gubbarna, och det låter ju så intressant att jag bara måste prova! Sedan gillar jag att ha gurkört tillhands till sallader, drinkar etc.

Bockhornsklöver tycker jag verkar intressant också (har inte provat själv, dock). Den är både bra för att den gödslar jorden genom att binda luftens kväve, och som bladgrönsak.

Ett boktips till, kom jag på (som jag själv har på nattduksbordet just nu) - "Jordens täppor", också av Lena Israelsson.
Eva i Västerås
Jag har en gammal bok om ekologisk odling som har massor av information om vilka växter som trivs tillsammans. Meta Strandberg: Odla utan gifter, tryckt 1975.
Annars tycker jag väldigt mycket om Lena Israelssons böcker, "Köksträdgården" och "Köksträdgården - Vårt gröna arv" framför allt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon