Om det är ett torrt och soligt ställe skulle jag inte satsat på daggkåpa och myskmadra, och om det var torrt inte heller bondbönor. Solrosor går bra men om det är torrt vill de istället ha djup jord för att bli stora. När man planterar dem på torra ställen kan man få vattna två gånger om dagen. Åkerfräken vill jag bara ha i ett litet avlägset och vildväxande hörn av trädgården, inte ens i ängen för den breder ut sig som bara den. Rödklöver skulle jag inte heller sätta in i en rabatt, de ser mer än anskräliga ut när de vissnar.
Andra marktäckande och markskuggande växter trivs bättre i torra och varma förhållanden, som olika sorters timjan (särskilt gråtimjan för grund jord), murreva (fin men inte ätbar), rosenmynta (som blir låg när det är torrt), gråmynta (vacker och torktålig men ej ätbar), mejram, lavendel, salvia (inte brokbladiga), stäppsalvior (finns i olika färger, inte ätbara), och mer icke ätbart torktåligt: solvända, olika sorters nävor, gullvivor, brudbröd, törel, kärleksört, olika typer av högre tuvgräs med fina fröställningar som står kvar under vintern...
--------------------
|