CITAT (Whiskuchi @ 20-12-2006, 15:19)
CITAT (Fenja @ 19-12-2006, 18:58)
CITAT (karjo @ 19-12-2006, 15:04)
Om man inte ska avmaska regelbundet pga risk för resistens och inte vill att det ska gå så långt som för AvalonC:s katt eller att man ser "riskorn" i baken på katten, hur vet ni då när det är dags?
Alltså jag menar, vilka symtom/tecken ser ni hos katten som gör att ni bestämmer er för en kur avmaskning?
Är lite nyfiken, jag har bara haft katt i ett år och har under detta året avmaskat honom två gånger tror jag, enligt intervallet på medicinen (axilur tror jag).
Riskorn i baken har flera redan nämnt. Långvariga diarréer är ett annat tecken, du brukar kunna se små vita prickar i den, det är parasiter. Plötsligt enormt ökad matlust kan vara ett tecken på mask, särskilt om katten inte går upp i vikt av det. Långvarig hårfällning, matt päls är andra tecken.
Har du en katt som du vet jagar mycket så är sannolikheten stor att den drar på sig parasiter oftare med.
Är du osäker kan du som någon här innan nämnde lämna in ett avföringsprov till veterinären.
Mvh
Fenja
Ett till tecken kan vara att katten plötsligt börjar visa blinkhinnan (tredje ögonlocket) jämt - på båda ögonen.
Ja, blinkhinnan glömde jag! En torr hackig hosta kan också vara tecken på lugnmask, kom jag på.
Mvh
Fenja