Bra fråga med gödningen....... Jag är ganska snål med sådant, brukar ge en liten skvätt i vattnet i samband med påfyllnad när orkideen är "aktiv". Gödsel ska de inte ha när de vilar, så mycket har jag då hört.

Vad gäller vattningen så, ja...jag låter ju inte växten stå i vatten, men de nedersta rötterna ska ändå kunna nå vattnet. Sen får glaskrukan stå ett par/tre veckor innan jag fyller på igen. Se bara till att vattnet inte kommer in i bladvecket, för annars kan det ruttna. En dusch kan de få nån gång också! Vitmossan som jag också har i brukar jag däremot blöta en gång i veckan kanske, men det gör inget om den heller glöms bort till nästa vattning. Hursomhelst, denna metod har då hjälpt mig dels att bevara phallisarna, och dels att få dem att trivas ännu bättre än i plastkrukorna. Glaskrukorna står aldrig i direkt sol, utan på ett litet bord intill fönstret i vardagsrummet som står i söder. På vintern ska de dock få stå i fönstret, hur det nu ska gå till att klämma in dem bland allt annat är dock en annan fråga, kanske finns det nån "tråd" för sånt också!
mvh
Ann-Louise i Umeå