Todeloo,
Jag 'plottar' att bygga ett nytt och jag kommer att ha en slags bäddar - men det skall bli sandbäddar på ben. Altså mer förökningsbord med värmekabel i - kanske en 25 cm tjockt ( itne klart ännu) sådana som proffsen har. Sedan kommer jag att odla i kruka i detta så att rötterna skall komma ur hålen i krukorna. De växter som blir högre skall få stå i stora krukor på golvet istället.
Markbäddar är bra för mycket - men då skall man itne ha jord i dem utan sand - för då slipep rman byta vart tredje år och slipper vara rädd för ohyra mm mm. Odla is and och gräsklipp är hemskt överlägset, läs gärna artiklar och böcker av nils Åkerstedt som är pionjären på detta i Sverige ( sedan 20? 30? år tebaks).
Kanske en inställningsfråga - för det torkar ur snabbare i krukor och en automatbeattning är hemskt käck att ha - men ta fram penna och pappe roch skriv ner allla för och nackdelar - bestäm sedan. tänk även på vad Du skall odla och hur enkelt det är att byta och slänga i växthuset.
Hälsar Ingrid som odlar i krukor nu och skall fortsätta odla i krukor men krukor i bädd.
|