Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Äppelkaka, Hemodlat i jul
          Värsjö
          Inlägg 23-12-2006, 18:41
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 60
          Medlem nr: 8 874

I eftermiddags gjorde jag en äppelkaka på årets sista Aromaäppel. Jag skar dem i bitar, lade dem i en eldfast form, tillsatte skorpmjöl som jag skakade ner lite mellan bitarna, pudrade på kanel och socker, täckte ytan med tunna smörskivor, hällde på lite vatten och gräddade i 250C varm ugn i 20 min. Ytan blev härligt karamelliserad, lite seg i konsistensen och innanmätet mjukt och mosigt. I köket doftade det juligt av kanel. Serverades med vanlijglass. Muums.

Kommer ni att ställa fram något hemodlat på julbordet i morgon?

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Pirum
          Inlägg 24-12-2006, 00:27
          Länk hit: #2

Validating
          Antal inlägg: 3 808
          Medlem nr: 5 448

Enda hemodlade blir nog potatisen, Pimpernell tror jag då den sägs vara bra till lutfisk. Som jag inte äter, lutfisk alltså. Sen blir det nog egenfiskad inlagd makrill också (inlagd av äldre kunnig släkting), det kan nog nästan kvala in som "hemodlat" smile.gif Egna äpplen har vi tyvärr inte. Vi har äppelmos från egna äpplen i frysen (okänd äppelsort), men vi äter inte äppelmos på julbordet.

Tillägg : TACK för den här tråden! Nu kom jag ju på att jag har lila morötter kvar i pallkragen! Måtte de vara i fin form...här ska skördas! Blir perfekt till juldagens rådjursstek.

--------------------
          zon2.5

Citera

Inlägg i den här tråden

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 29-07-2025, 00:01

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon