Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Hjälp, Höga träd
          Mossan
          Inlägg 18-09-2003, 08:03
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 5
          Medlem nr: 2 326

Jag och flera andra har problem med en granne som odlar skog mitt i ett villaområde..
          Bara under två månader mitt i sommaren orkar solen över trädkronorna hos grannen och detta betyder många problem, med såväl växtlighet som möjlighet att njuta av kvällssol på uteplatsen.
          Till problemet hör att vi bor bara 100m från en vacker sjö i sydväst läge, men pga. "trädväggen" ser vi nästan inte vattnet alls... (mycket irriterande då vi tom. är taxerade för sjöutsikt).
          Jag har pratat vänligt ett flertal gånger med grannen som envist och oförstående vägrar göra något åt det, vad vi talar om är en normalstor villatomt med 10 fullväxna björkar på...
          Snälla! finns det ingen som har några tips på hur jag skall agera ?
          Existerar det någon lag jag kan använda ? sad.gif blink.gif

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Charlotte V
          Inlägg 22-09-2003, 14:51
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 88
          Medlem nr: 1 416

Såvitt jag vet är det (som någon redan skrivit) så att fastighetsägaren inte är skyldig att ta bort något om det inte skymmer sikt för t ex trafik - där har kommunen regler. Markägaren blir också skadeståndsskyldig om något händer med annans egendom om hans träd skadar något, men då ska han ha haft anledning att misstänka att trädet var dåligt och struntat i att ha tagit bort det. Ser trädet helt friskt ut och han inte haft anledning att misstänka något annat, kan han gå fri.

Vad gäller avverkning på allmänning är det förbjudet. Det finns inga allmänningar på det sättet att ingen äger dem. Det är säkert en tomtägarförening, en samfällighet eller kommun, etc som äger marken. Vi har ett exempel på vårt sommarställe där en gubbe fällde träd på allmänning för att få sjöutsikt. Det fick han inte göra, men han slapp undan straff (tyvärr tycker jag eftersom det blev rätt förstört).

Det man kan göra är möjligen en deal som grannen inte kan motstå - att erbjuda sig betala för fällning mot att man får veden eller något sådant.

Charlotte

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 04-08-2025, 08:58

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon