Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Hjälp, Höga träd
          Mossan
          Inlägg 18-09-2003, 08:03
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 5
          Medlem nr: 2 326

Jag och flera andra har problem med en granne som odlar skog mitt i ett villaområde..
          Bara under två månader mitt i sommaren orkar solen över trädkronorna hos grannen och detta betyder många problem, med såväl växtlighet som möjlighet att njuta av kvällssol på uteplatsen.
          Till problemet hör att vi bor bara 100m från en vacker sjö i sydväst läge, men pga. "trädväggen" ser vi nästan inte vattnet alls... (mycket irriterande då vi tom. är taxerade för sjöutsikt).
          Jag har pratat vänligt ett flertal gånger med grannen som envist och oförstående vägrar göra något åt det, vad vi talar om är en normalstor villatomt med 10 fullväxna björkar på...
          Snälla! finns det ingen som har några tips på hur jag skall agera ?
          Existerar det någon lag jag kan använda ? sad.gif blink.gif

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Gossen Ruda
          Inlägg 22-09-2003, 18:16
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Nu tänker nog en del att trädhataren yttrar sig eftersom jag anser att man kan ta ner träd som man byter perenner i rabatten. Faktum är att jag gillar träd, på rätt ställe. Storvuxna skogsträd på villatomter tycker jag är helt fel.

Det är lite märkligt egentligen. Kommuner lägger sig ofta i det mesta, man får inte skymma sikten i korsningar med växtlighet t.ex. Är egentligen bra men ibland belamrar man själv rondeller med allt möjligt och omöjligt som skymmer sikten. Plank får inte se ut hur som helst och vara hur höga som helst. Man får inte ställa av lite skrotbilar mm.

Men ingen tycks bry sig om trädplanteringar. Man kan sätta en rad med träd som blir jättestora utefter tomtgränsen, där man inte får sätta ett lågt staket. Synnerligen märkligt. Möjligen krävs det en lagändring men då får man väl ändra lagen.

Riktlinjen borde vara att man skall få göra vad man vill på tomten så länge man inte påverkar grannarnas möjlighet att göra detsamma. Plantera solälskande växter var man vill t.ex.

Beträffande ursprungsproblemet så finns det nog inga lagliga sätt att komma till rätta med problemet. Vi har här diskuterat möjligheten till att utnyttja dresserade bävrar men vissa problem finns där också. Misstänker att man inte få ha bävrar som husdjur. Att släppa ut dom på grannens marker borde däremot inte vara olagligt. Det går ju med katter. biggrin.gif

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 04-08-2025, 09:00

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon