CITAT (Evgeni @ 31-12-2006, 08:12)
De där preparaten ni pratar om ( Zyban och Champix ), får ni mer än gärna utveckla lite närmare om ni skulle ha energi över till det

. Har inte hört talas om dem förut och vill självfallet veta vad de ev skulle tillföra själva " viljan " att sluta?
om jag inte har fel så är Zyban ett antidepresivt medel som användes till USA-soldaterna när dom kom hem från Vietnam -biverkning rökslut!! Så utvecklades (?) detta till en antirökmedicin.
På mig funkar det.
väninna A - helt oberörd!
Väninna B - har trappat ner från mycket till 3-4 per dag - feströker över helgerna då hom tagit bsarningen "ej kombineras med alkohol " på för mycket allvar. Jag äter tabletterna och dricker vin till maten utan tvekan.
Jag har haft det så här:
Dag ett - efter ett dygn med första tabletten i kroppen - lyckades pressa i mig 10 cig - hade fått för mig att det inte var bra att sluta tvärt!
Dag 2 - 7 cig! Kände mig som en gamal sur disktrasa i mun på morgonen - rfter en ororlig natt.
Sömnstörningar är en bi verkning. Dock inte särskilt trött på morgnarna.
Dag 3 3 cig
dag 4 - slut totalt.
Stoppade ner resterna i ett kuvert o postade till en väninna!
Nu är jag inne på 26e dygnet rökfritt - känner mig lite trött efter mina nattliga vandringar!
Sover lite då o då dagtid "sömn vid behov" - helt ok!
Hinner läsa en hel del.
Nu skall jag ju ta två tabl per dag med minst 8 tim emellan - tabl nr 2 inte fölr sent på dagen - missar den ibland.
Detta låter jobbigt eller hur?
Men jag har en slutarökapengaburk - den får 40 kr per dag och i den finns det nu 1040 kr!!!
Det är mina sparpengar - vågar inte tänka på hur mycket jag inte sparat!
En annan biverkning - torr i munnen - men det fixas med apoteksgodis!