CITAT (fruberglund @ 01-01-2007, 12:50)
Grannens hundar är dock jakthundar och vana vid skott

fruberglund, jag tycker att du ska gå över till dina grannar och fråga dem hur deras hundar reagerar på smällare.
Detta sagt i allra bästa välvilja
Man ska vara rädd om grannsämjan
Anledningen är alltså att vi haft jakthundar i över 20 år, alltid samma ras. De första 5 var fruktansvärt rädda för åska, smällare och raketer.
En av dem klöste ner tapeterna i ett helt rum

(Inte vårt rum)
En klöste sönder 2 innerdörrar

(Våra innerdörrar)
En lyckades öppna dörren till linneskåpet, tömde hela skåpet och kissade

(Inte vårt linneskåp)
Och allihop bara darrade och flåsade och sprang runt, runt. De brukade lugna sig framåt 4-5 på morgonen.
Så nyårsafton är en kväll som vi helst stannar hemma med hundarna.
Det går ju inte ens att rasta hundarna en sån här kväll, de vågar inte stå still länge nog för att hinna kissa

Men jag lovar dig, är det jakt, då tror jag att jag hade kunnat skjuta ett öra av dem, utan att de hade reagerat
Det måste ju bara vara så att det är inte samma ljud
Den här nyårsaftonen var däremot helt annorlunda. Ingen av våra 2 hundar brydde sig dess mer.
Valpen stelnade till litegrann när det small som värst, men värre än så var det inte.
Jag hör definitivt till de som tycker att alla typer av smällare och raketer ska förbjudas.
Å andra sidan accepterar jag att de finns de som tycker att det här är väldigt.. vaddå... viktigt?/svensk tradition?...??
Om grannens ungar vill hålla på med det här, så får jag och hundarna stå ut med det, men då ska det vara under en väldigt begränsad tid. Vid 12-slaget på nyårsafton är OK, men sen är det bra.