Ja, finns ju regionala traditioner värda att värna. På påskafton smäller man här i Bohuslän av fyrverkerier under hela kvällen, på den tid som passar bäst för en själv. Men påskfyrverkeriet verkar vara på nedgång känns det som, likaså eldandet av påskfyrar. Nyårssmällandet verkar dock öka hela tiden, på alla andra tider än runt midnatt.
Tycker gott man kan reglera. Det är ju trots allt krut det handlar om. Tycker att försäljningen går för lättvindigt till. Knappast en mänsklig rättighet att köpa sånt i matbutiken. Nä, tillåt försäljning endast dagen innan nyårsafton, dagen innan påskafton/valborg i de delar av landet där sådant förekommer.
Själv köpte jag ju smällare innan jag var tonåring, roade mig med att ta isär dem och lägga krutet i Treorör, bygga öronbedövande smällare av brännvinskorkar och tändstickor, och annat roligt, men, det var ju på den tiden folk var vettigare och ingen annan tog skada av smällandet.
På min farfars tid kunde en småparvel gå till järnaffären och köpa dynamit. Ändå var det inte ofta ungarna sprängde ihjäl sig.
Det är bara att inse att mänskligheten i många avseenden blir dummare och dummare...