CITAT (Scrollan @ 03-01-2007, 21:54)
Nu när det marksända analoga nätet släcks ned och det digitala införs skulle de kunna koda de statliga kanalerna. Detta skulle ge konsumenten möjligheten att välja, vill folk se betalar de precis som för alla andra kanalerna de ser. Det intressanta är att om detta införs blir det känt hur intresserade svenskarna är av statlig TV.
De flesta skulle nog betala för det, det möjliga problemet blir väl att man då sannolikt hade fått betala per mottagare och inte per hushåll.
Själv surar jag sedan länge över att vi valt, tillsammans med ungefär hela EU verkar det som, ett så dåligt och omodernt digital-TV-system. Bildkvalitet som på 1960-talet, om man är lite hård att döma. Missförstå mig inte, ett digitalt marknät behövs. Men en bättre och modernare sändningsstandard skulle valts, högupplöst TV. Norge har bestämt sig för detta.
Så om några år kommer vi att få se parallella sändningar i marknätet, HDTV och gammaldags digital-TV. Inte speciellt effektivt. :/
(min mening är att man om några år bör släcka det nuvarande digitala marknätet och istället satsa enbart på HDTV. HDTV-boxar kommer nog att kosta runt hundringen, så det blir ingen stor förlust)