Hej! Jag har en kompost för köksavfall som fungerar bra. Det är en varmkompost, dvs en plastbehållare med luftspalt som isolering. Den heter Hotpot och är rund. (Flera liknande finns på byggvaruhus etc. Kostar ca 1000:-). Jag slänger allt köksavfall i den samt servetter, sönderrivna äggkartonger etc. Det enda som inte fungerar är grova ben från tex kycklinglår, fläskkotlett och musselskal. De förmultnar inte utan blir kvar. Man kan läsa att man inte ska kasta citronskal etc i komposten men det har jag gjort och det fungerar ändå. Det absolut viktigaste är att röra om i komposten! När jag tömmer min hink med avfall så rör jag alltid runt för att kolla att komposten inte är för blöt eller för torr. Den ska var fuktig men inte blöt. Är den blöt så blanda i strö tex. äggkartonger, spån etc. Är den för torr så vattna med varmt vatten! När jag inte har rört om känns det direkt - komposten börjar lukta!
Det är inte svårt med kompost - det är roligt!! När den har kommit igång och förmultningsprocessen har startat så sköter den sig själv (om Du rör i den förstås)!
Jorden använder jag som jordförbättring i rabatterna. Det räcker säkert med en kompost. Vår familj på 4 personer behöver inte tömma komposten oftare än vart 2:a/3:e år.
Lycka till!
|