Jag har en liten variant på ca 300 liter och den blir full lite väl snabbt, vi är två som fyller på men jag var ensam när jag skaffade den. Får tömma ca två gånger om året men nedbrytningen går snabbt så det är inga större problem. När det börjar bli fullt gräver jag upp det översta, oförmultnade och lägge i en skottkärra, tömmer den färdiga jorden och häller tillbaks det ofärdiga. Lite äckligt att gräva i det men det tar max 10 minuter per halvår så det är överkomligt.
Utanför köksdörren har jag en hink som jag lägg 5-10 cm spån eller torv i och sen slänger allt köksavfall i, när hinken är full tömmer jag allt i komposten och får en lagom blandning av strö och kompostmaterial. Dessutom slipper jag springa ut till komposten varje dag och det blir inget kladd i hinken eftersom det fastnar i spånet.
Min tunna har dålig isolering plus att den är liten men processen pågår så länge det är plusgrader uta och när det är lite varmare går det väldigt snabbt, potatisskal försvinner på nån vecka.
Som Åsa sa, anmäl till kommunen/avfallsbolaget så slipper du lite av sophämtningsavgiften.
--------------------
Hannasgården utanför Hammenhög, i Hjärtat av Österlen. Café - Gårdsbutik - Plantskola - Trädgård Hannasgarden.se
|