CITAT (Fizzgigg @ 03-01-2007, 22:49)
CITAT (Pirum @ 03-01-2007, 22:39)
Själv surar jag sedan länge över att vi valt, tillsammans med ungefär hela EU verkar det som, ett så dåligt och omodernt digital-TV-system. Bildkvalitet som på 1960-talet, om man är lite hård att döma. Missförstå mig inte, ett digitalt marknät behövs. Men en bättre och modernare sändningsstandard skulle valts, högupplöst TV. Norge har bestämt sig för detta.
Så om några år kommer vi att få se parallella sändningar i marknätet, HDTV och gammaldags digital-TV. Inte speciellt effektivt. :/
(min mening är att man om några år bör släcka det nuvarande digitala marknätet och istället satsa enbart på HDTV. HDTV-boxar kommer nog att kosta runt hundringen, så det blir ingen stor förlust)
Jag håller i princip med dig och det hade nog blivit så också om man hade kunnat enas om någon HDTV-standard. Nu finns det minst sex olika upplösningar och minst två olika standarder för anslutningar (om man nu kan ha fler än en, men det är en annan historia) och många av de olika kombinationerna är inte kompatibla med varandra. Om man köper en tv-apparat som klarar av HDTV måste man gräva länge i specifikationerna för att lyckas reda ut vilka kombinationer tv:n egentligen klarar av.
Att specifikationerna för vad som är HDTV dessutom är så full av kryphål att den skulle fungera bättre som fisknät än grundläggande specifikationsdokumentation gör inte saken bättre. Det går att bluffa sig till HD-godkännanden bara för att den är så dåligt formulerad och det är delvis grunden till kaoset.
Jag såg nyårskonserten i HD-kanalen. Efter en stund var jag nästan sjösjuk ! Det böljade väldeliga när dom visade alla stråkarna och när en snutt av Wien var i bild rörde sig broarna över Donau. När vi sen slog över till den "vanliga" 1:an så var det helt ok bild.
Så ja, HDTV har nog barnsjukdomar, helt klart.
Angående tvlicens: Vissa kvällar kan man tycka att det är värt pengarna (som i tisdags tex). Men det jag framför allt uppskattar är Sveriges Radio. Dom är suveräna både vad gäller utbud och sändningskvalitet. Och så följer dom upp med webben (det gör ju SVt oxå iofs). Man kan ladda ned ett rätt stort antal radioprogram till sin mp3 och lyssna när man har tid. Det är en bra grej.