Jag började med HotPot, en lättskött och ganska billig variant att börja med. Jag samlar organiskt avfall under diskbänken, tömmer avfallet ca varannan dag. Som sagt, allt organiskt dvs grönsaksavfall, köttrester, te- och kaffesump - hushållspapper.. Tja.. det enda jag inte lägger i är råa kycklingrester.
Familjen består av två vuxna, en tonåring och ett mindre barn och för ca 1 år sedan kändes det dock som vi vuxit ur HotPotten. Jag investerade!! då i en Stiga Kitchen, förvisso betydligt dyrare men rymmer mer och är betydligt mer lättskött och anses "humanare" ur "äckelperspektiv" som tonåringen säger. Stigan är dessutom mer isolerad än HotPoten och funkar därför bättre även vintertid. Det går dessutom att odla i kärlen på toppen.. sådde sallad i somras.. och blommor.. se produktbeskrivningen.
HotPoten var man tvungen att gräva om och gräva ur mer systematiskt. Stigan behövs aldrig grävas om eftersom man matar in avfallet underifrån och man "öser" - tar den fräscha jorden vartefter längst upp. Totalt luktfritt!!
Länk till HotPot:
HotPotLänk till Stiga Kitchen:
Stiga Kitchen(Du får klicka på Kitchen till vänster på sidan.
Tips! Kolla Blocket om det finns någon som säljer begagnat.