Medlem
Antal inlägg: 89
Medlem nr: 1 326
Hej på er!
Hur tar man på bästa sätt hand om köksväxtlandet inför vintern? Har skördat det sista nu så marken är bar. Ska man gräva eller inte gräva, gödsla el. inte gödsla, täcka eller inte täcka?
Medlem
Antal inlägg: 2 745
Medlem nr: 882
Jag skulle nog tro att det beror på vilken jordart. En lera skulle jag själv höstgräva. Gärna med naturgödsel för att lätta upp strukturen. En lera fryser upp under vintern. Man kan beskriva det som att det bildas långa hål ungefär som sugrör i lera. Dessa kapillärrör suger upp vatten. Under vintern frostsprängs dessa och leran får en bättre struktur. Har man upphöjda bäddar kan man se att jorden är högre på våren än på hösten dvs. porösare och innehåller mera luft. Därför skall man på våren bara bearbeta ytskiktet för sådd så att man inte bankar samman leran igen. Tyvärr passar leror bara för grönsaker ovan jord.Men då är de inte så dumma.
Lättare jordar kan man lika gärna vårgräva. Då bevaras näringsvärdet i gödseln bättre. Se upp bara så att det inte är dåligt brunnen gödsel eller mycket stor halminblandning. Då hinner det inte multna.
Om man förbättrat sin jord i en massa år och har fin struktur, har grävt det djupt någon gång och väljer att täckodla och ha ett gott microliv med maskar gräsklipp och annat så är väl det en kanonmetod. Men då skulle jag själv vilja ha en fet välblandad näringsrik jord att starta med.