Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Jag har en Ask!, Nyplanterad
          Terese på Ingarö
          Inlägg 24-09-2003, 10:57
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 73
          Medlem nr: 193

Hej!
          Nu har jag äntligen klämt ner en Ask mitt på min gårsdsplan/gräsmatta!!
          Det ska bli så fint så fint! (om ca 50 år).
          Skriver för att dela med mig av min lycka men också för att få lite råd.
          Är det för torrt? Sandig jord, mitt på en södervänd gräsplan...
          Hur beskära? Jag vågade inte nu mer än att ta bort ngr stamskott. Denna Ask har växt tillsammans med en massa kompisträd av olika arter bakom kompisens hus. Lång och klen alltså men fiiin.
          Nu står den ordentligt bunden vid två pålar i all sin glans, 2 m hög, fina men glesa grenar och med en stamtjocklek på 2 cm... (min man skrattar år den...).
          HAR DEN NÅGON CHANS? Eller ska man åka och köpa en vitoxel?...

Trädplanteraren

--------------------
          Terese

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Cilla
          Inlägg 24-09-2003, 17:16
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Grattis! Asken är ett härligt vårdträd, och mycket gamla kan de bli också.
          Asken vill ha mycket ljus och den ställer högre krav på jordmån än många andra träd; den vill ha mycket näringsrik jord (särskilt kväverik) och stå på ställen där det är rörligt grundvatten.

Askens blad är mycket näringsrika - om du har möjlighet - låt dem ligga under asken och kontinuerligt förbättra jorden. Och tag bort grässvålen så långt som trädets grenar sträcker sig under trädets första 5-10 år eftersom den konkurrerar om bådde syre och näring med trädet.

Stöttning behövs normalt den första växtsäsongen, dvs till någon gång i slutet av nästa växtsäsong om du planterade trädet nu. Banden från pålarna till trädet bör sitta under halva stammens längd. Stöttning är till för rotetableringen i första hand, så att rötterna inte lyfts i vinden innan de fått grepp. När trädet kan hålla rotkronan själv ska stödet bort - annars satsar trädet bara på höjd och inte på styrka. Det fungerar ungefär som muskler - de måste vara i rörelse för att trädet ska blir starkt.

Beskärning bör inte göras första tiden. Trädet behöver all blad- och grenmassa det har för att få energi till att etablera sina rötter. Senare, efter ett par år, kan man göra uppbyggnadsbeskärning för att få kronan stabil, men har man inte kunskap om denna typ av beskärning är det bättre att låta asken göra det själv.

Den äldsta kända asken är ett träd vid Rinkabäcks gård, Västergötland, som skall ha funnits där sedan 1300-talet. En av de största askarna finns i Ekhammar, Västergötland och är 30 meter hög med en stamomkrets på 6,35 meter.

Här är Sveriges största askar: http://www.naturcentrum.se/jattetrad/storsta/ask.html

--------------------

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 09-08-2025, 12:50

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon