CITAT (Doncella @ 04-01-2007, 13:02)
Dom äter på mina växter, river ner dem ur fönstren och gräver i krukorna, tipps på hur man får dom att sluta??

Jo det är så olika med katter. Vår nya lilla älskling om 5 månader gör just allt deta. Tillsägelser triggar mer intresse.
1) "Äter på mina växter". Se upp med de växter som är giftiga för katter! Ge bort dem. Och skaffa ngr extra som är nyttiga. Inte så kul om de "fååår" käka på dem. En krukväxt som jag skaffade just till katten käkades upp på nolltid. De andra fick vara ifred. (Kattgräs kan vara svårt att få till då det gäller kattungar - tillväxten förstörs innan gräset är ätbar.)
2) "River ned ur fönstren". Här är det bara TUNGA krukor som hjälper, som sagt. Och fastbinding. (Det ger sig ju med tiden men medan livlig kattunge gäller tyngd etc. Så slipper man nervsammanbrott själv också.)
3) "Och gräver i krukorna". Yes, detta var nytt för oss. Inget hjälpt - och absolut inte stränga "nej" (annat än för ögonblicket) el framdragande av avskydd dammsugare vid varje olyckstillfälle. Vi började fundera på taggtråd (här talar vi om stora krukor med palm resp monstera). Ett trick plötsligt - la märke till att katten ogillade mandarinskal. Så vi spred ut några bitar i krukorna. Det funkar!! Zero grävande. Skalen byts ut ibland.
Katt-tjejen hittar på annat bus istället förstås... Just när jag skriver detta rök gardinstången i sovrumsfönstret.