CITAT (Lena i Torslanda @ 04-01-2007, 16:23)
Jag kör med dubbla komposter. En står och mognar under senhöst, vinter tidig vår och töms sedan. Under tiden den mognar fyller jag den andra. Sedan upprepas detta året runt.
Jag komposterar allt som gå ifrån hushållet. Dessutom tar jag med kaffesump och filter från vår stora kaffemaskin på jobbet. Jag försöker också varva med löv etc.
Hushållskompost är mkt starkare än vanlig trädgårdskompost och ska användas med försiktighet. Jag sprider ut den på samma sätt som jag gör med gödsel. Platerar aldrig direkt i den kompostjorden utan blandar isåfall ut den rejält med torv och barkmull.
Vi kör också med dubbla, men funderar även på en tredje. Slänger också allt organiskt i dem. Det som har svårast att brytas ner är, vad vi tycker oss märka, avocado och äggskal. Äggskalen går lättare om man ger sig tid att krossa dem först.
Djur/människohår, är också nåt som är ypperligt för komposten. Så har ni nån frisör i bekantskapskretsen, ge henne/honom en plastsäck att samla in håret i.......ska tydligen hjälpa till med nedbrytningen alldeles fantastiskt.
Det du säger om att " hushållskomposten är starkare " än trädgårdskomposten, är nåt jag funderat väldigt mycket på. Jag är alldeles för dålig på kunskapen om kompostens " näringssammansättning " för att kunna ge mig in i nån djupare utläggning, men det är ändå en stark " magkänsla " jag haft. Så vi gör ungefär som du.
F.d. ev. geni som numer dessutom...........är rökfri☺ /Gillan,zon 3-4
De enda som aldrig misslyckas är de som aldrig försöker!