Hej!
Jag var på orchidékurs på Orchidéhuset förra veckan. Det var några saker som Anders Vigh berättade om orchidéer som jag gärna delar med mig av:
1. Orchidéer är väldigt individuella. Om du har fem plantor från samma moderplanta och ställer dom bredvid varandra i samma fönster kommer de ändå att utvecklas och reagera helt olika.
2. Det viktigaste med en orchidé är inte blommorna utan att du sköter PLANTAN (d v s bladen och rötterna). Mår dessa bra kommer blomningen också igång så småningom. Anders har själv haft en planta i över 20 år!!
3. Övervattning är det vanligaste felet folk gör med orchidéer. Doppa krukan bara upp och ner i en hink vatten (kranvatten ska stå ett dygn först). Anders illlustrerade detta med att hålla ner sin hand i en hink ... "Plantan blir inte BLÖTARE för att att du håller den LÄNGRE tid i vattnet. Rötterna tar snabbt upp vad de behöver - det har ju ingen jord som behöver genomvattnas."
4. Om plantan inte mår bra kan den räddas. Håller rötterna på att ruttna plantera om den i VITMOSSA (obs! inte renlav som vi använder i adventsljusstakar) som är naturligt anticeptiskt. Har du fått vatten i ett bladveck som har fått bladen att börja ruttna och lossna - sikta malen kanel över "såret" det hjälper!
Lycka till!
Gunilla