CITAT (West Palm C @ 06-01-2007, 22:31)
Flaxss, vilken läcker bild !!! Har du cycasen ute på friland ??? Tar du in den om vintern eller ???
Verkligen läckert arrangemang !
stammen ska klara ner till -10c . bladen fryser bort redan vid -5c
*även beroende på individ när bladen fryser veck * . så nu på vintern ser den ut så här
cycas 19novvi hade en frost natt på -7,5c tror jag det va och bladen gulnade sen tar jag en sax och klipper veck alla fult utvecklade vuxna blad *utom nya blad* . sen beroende på hur kallt det blir så får den flera lager av grön vinterväv . detta är dens första vinter har en liten cycas som gick igenom halva förra vintern *ner till-10c sen var den inne vid 0c +5c* men bladen frös bort och sen till våren kom där 3nya blad . så min stora cycas har jag haft ute hela nov-dec och till nu plus nästan hela sommaren . och jag ska ha den kvar ute och försöka skydda den . den är ner grävd i kruka så blir det under ca -20c tar jag så fall in den annars skyddar . har läst i usa där små kotteplamer har varit ute en vinter där det blev -20c . med skydd då och sen på sommaren kom dom tillbaka . många kotteplamer i usa är frilands planterade i vinterklimat med snö och kyla ner till -10c -20c och dom låter bladen frysa bort . sen kommer dom till våren . kommer inga blad första året så lever stammen och det kommer nästa när den har anpassat sig . men jag skulle inte rekommendera att göra så här utan låta den få känna på en vinter ner till lätt frost sne ta in den i ett svalt utrymme . och min skydds medtod för cycas är den samma som man använder i andra delar klipper veck bladen låter rötterna få frost fritt och skydda ovan delen .
vill man ha andra alternativ så finns där även blad härdiga kotte plamer som går att ha upp till zon 2
här kan du leta vidare efter härdiga cycas om du vill
http://davesgarden.com/pf/search.php?searc...s&Search=Searchäven här lite längre nere på sidan kan man läsa om andra i usa som har dne ute och vad dom tycker m.m.
http://davesgarden.com/pf/go/53327/index.html