CITAT (Sommartorparn @ 07-01-2007, 13:13)
En gång var jag i kyrkan p.g.a. en vän skulle vara med i ett sånguppträdande. Fick mig då till livs den värsta domedagspredikningen. Den överträffade alla mina värsta fördomar om kyrkan. Lovade mig själv att aldrig mera sätta fot på en gudstjänst (annat än möjligtvis vid någons begravning). Långt senare fick jag veta förklaringen till att prästens predikan den dagen hade varit så obehaglig. Det kallades visst för domsöndag o prästen måste predika på det viset, fick jag veta, enligt kyrkans reglemente. Sorgligt att prästerna ska vara bundna av dessa gamla formaliteter. Helt otidsenligt enligt min mening att man i dessa dagar ska behöva höra någon mala på om skuld och straff. (I så fall borde han åtminstone få lägga in en brasklapp o säga ' till detta är jag nödd o tvungen.....'

)
Så jag tycker Gammelnalles fråga är helt berättigad.....
Det är väldigt olika på hur olika präster lägger upp sina predikningar. En sån gång borde de ju inleda med att prata om att det är domsöndagen, så att församlingen är medveten om det. tror jag måste leta upp nån gammal domsöndagpredikan från min man o se hur han lagt upp det.