Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> vanskött gräsmatta, oklippt gräsmatta
          saga brolin
          Inlägg 07-01-2007, 14:06
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 1
          Medlem nr: 4 993

Hur ska jag till våren göra med min gräsmatta som inte blev klippt på eftersommaren. Gräsmattan är i Skåne och i nov. var den 1/2 m. hög. Då jag bara är där vid ett tillfälle i mars och sedan till påsk undrar jag vad jag ska göra och om det är möjligt att göra något åt den i början av mars?
          Saga

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Sommartorparn
          Inlägg 07-01-2007, 14:28
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 2 045
          Medlem nr: 3 927

Jag är ingen expert men är ungefär i samma läge. Jag har beslutat att låta bli att göra något till dess att gräsets tillväxt har kommit igång. Klipper du den nu, utan att du lyckas samla upp allt gräsklippet får du som en våt filt som kväver gräset. Sedan tar maskrosorna över. Det hände mig ett år när jag klippte för sent på hösten och inte fick bort allt klippet. Det kan också hända att rötterna far illa om gräset nu plötsligt blir kort och du får du får en köldknäpp. Möjligtvis om du har tid nu skulle du kunna slå det med lie, och räfsa bort gräset, för att få ner längden lite. Jag kommer att vänta till dess att jag ser nytt grönt gräs spira, och då köra gräsklippare ett par gånger med uppsamlare för att få bort massan av gräs.

Vad tycker ni andra?

Hur som helst, har man gräsmatta på distans så får den lära sig att bli klippt bara ett par gånger per år. Viktigt att ha en stark gräsklippare med stor uppsamlare.

--------------------
          Hellre planering än plantering

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 31-07-2025, 23:40

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon