Jag har en HotPot. Skulle inte ha köpt den idag, med tanke på att den är oisolerad = fungerar dåligt vintertid, och att den sitter ihop ganska dåligt när man vill röra om ordentligt. Men jag kan tänka mig att den skulle funka mycket bättre om man tillverkade en "vinterrock" till den, och om man hade 2 st, så man kunde vänta in den lite mer. Det som gjort att jag fått en bra kompostering numera är helt klart strömaterialet. I början visste jag inte att det behövdes (uppväxt "ute i bushen", där hade vi öppen kompost till allt avfall), och när jag väl förstod det försökte jag med löv, jord osv. Numera har jag sågspån i varierande grovlek, och vet hur mycket jag måste ha i (=ganska mycket). Det är ju stor skillnad på sådant beroende på placering av komposten, om den står åtkomligt för sol, regn, blåst mm. Tycker inte att komposteringen tar någon tid direkt, vi har sophämtningen en bit bort, så det går fortare att tömma komposthinken än att gå upp med sop-påsen. Men när komposten ska tömmas tar det såklart en liten stund. Jag lägger i allt som kan multna, möjligtvis med undantag för större benbitar. Kött och fisk brukar jag gräva ned i mitten av komposten, så att det multnar fortare och inte luktar för mycket.
Ska framöver bygga egna komposter, med ordentlig isolering.
|