Så här på vintern brukar jag odla groddar och "grodda" lök och vitlök, och i så småningom samla på mig färska örter i kruka från "grönsaksdisken" som jag sedan långsamt anpassar till "riktiga" odlingsförhållanden för att sedan flytta ut dem på sommaren.
Groddarna odlar jag i ett groddkärl som är inköpt på loppis för länge sedan. Jag brukar odla dom helt mörkt, i ett köksskåp t.ex.
Små lökar och vitlöksklyftor sätter jag i en kruka jord eller en vas med leca-kulor. Efter några dagar börjar blasten växa, och den klipper jag och har på mackan, i sallader eller på maten.
Färska örter i kruka från grönsaksdisken ställer jag till en början i glas eller ytterkrukor där jag häller ett par-tre cm vatten så att de inte torkar (de är oftast väldigt känsliga för torka i början). Sen toppar jag dem rejält vartefter jag använder dem i matlagningen, så att varje stjälk bara har ett eller två bladpar kvar (vissa sorter har bara två från början, så då lämnar jag ett bladpar). Om de inte är döda vid det laget (en del har för dåliga rötter från början) sätter jag dem i större krukor med blomjord. De flesta örter går att odla inne i kruka i alla fall säsongsvis, så länge de inte blir för stora. En lysrlörslampa eller lågenergilampa kan vara bra som extraljus på vintern.
--------------------
|