Medlem
Antal inlägg: 292
Medlem nr: 118
Jag har kryddplantor av : Pepparmynta, Fransk dragon, Basilika, Isop, Timjan och Kungsmynta...nu undrar jag om det är någon idé att gräva ner dessa plantor i jorden för eventuell överlevnad till nästa år, är det möjligt??
Medlem
Antal inlägg: 9 115
Medlem nr: 126
Hej noora, Jag hade nog en lista en gång men var den är vet jag inte. Det råder namnförvirring både på de svenska och vetenskapliga namnen på myntorna, eller ska man säga att det finns lokala namn kanske. Vissa myntor jag köpte på olika håll i södra Sverige och sedan Småland och högre upp hade samma namn men var helt olika, medan andra med olika namn verkar helt identiska.
Med myntor odlar jag glatt ändå men håller dem på avstånd från varandra eftersom många hybridiserar och övergår till en slags grönmynta annars.
Håller med dig om Eau de Colognemyntan (som var en av dem som faktiskt är sig lik oavsett var man köper den), jag gillade inte heller doft och smak först. Men har du provat att lägga den med isop eller andra lite kärvare örtkryddor på pastan? Finklippt har den mycket större användningsområde än bara till tea!
En annan sak jag gillar med Eau de colognemyntan, och det är att den kan växa också i ren sand där det är snustorrt. Iallafall om den fått vatten det första året. Där jag har ren sand kryper den fram och doftar när man sätter tårna i den.