CITAT (noora @ 08-01-2007, 12:46)
Om du sår i början eller mitten av mars och kan ställa plantorna i ett ljust fönster (helst inte norrfönster) behöver du inte så mycket extraljus. Om du sår tidigare är extraljus nödvändigt för att plantorna inte ska ränna iväg på höjden. Första året när jag oldade chili använde jag ett par skrivbordslampor (såna där med små kompaktlysrör) som extraljus. Det fungerade bra men räcker inte till så många plantor eftersom lampan måste sättas väldigt nära plantorna och då inte kan lysa upp så många plantor samtidigt.
Om utesäsongen blir för kort kan du plocka in plantorna på hösten och ställa dem i fönstret tills frukterna har mognat. Sen kan du antingen försöka övervintra dem (hantera dem i princip som vanliga krukväxter, men ge dem gärna lite extraljus) eller slänga dem och så nya nästa år. De kan bli ganska stora på en säsong, så det är inte alltid man har plats att övervintra så många.
Min erfarenhet är att om du sår så tidgt som i början på mars och inte använder dig av extraljus så ränner plantorna rätt lätt i höjden innan man kan plantera ut dem.