Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Gyllenlönn
          Katti med torpet
          Inlägg 10-01-2007, 22:45
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 906
          Medlem nr: 190

Fundrar på att skaffa en gyllenlönn för att lysa upp en mörk gavel.
          Priserna gör dock att jag tvekar att köpa ett större ex. och frågan blir då givetvis hur fort kan jag räkna med att det växer?
          Någon som känner till optimala odlingsförhållanden för en gyllenlönn?

--------------------
          Odlar i kall zon 3.

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Katti med torpet
          Inlägg 11-01-2007, 15:12
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 906
          Medlem nr: 190

Hm, tja jag kanske blir besviken om jag satsar på en gyllenlönn, får funderar lite till...
          Å andra sidan så är det ju ett litet träd och inte buske jag är ute efter, den gula flädern var jättefin men väldigt skrymmande.
          Jag är mer ute efter ett luftigt gyllene tak med plats på marken för underplantering. Flädern blir nog för dominant just där är jag rädd.
          Ett mindre flerstammigt träd eller uppstammingsbar buske som trivs i skugga och kan lysa upp utan att dominera totalt... fler förslag?

En annan trädfråga:
          Hur drar man upp träd optimalt?
          Jag har t.ex. ett antal gullregn som jag dragit upp från frö i en 60 cm djup kallbänk. Den största är kanske 3 år och en dryg meter hög. Jag kommer inte att kunna plantera dem på sin slutgiltiga plats förrän om ett par år. Hur sköter jag dem bäst till dess?
          a) Plantera ner i backen utan kruka
          b) Låta stå i kruka men plantera upp i större krukor allt eftersom de växer (givetvis gräva ner krukan i backen på vintern)
          c) något annat bättre förslag?
          Samma fråga skulle kunna gälla GyllenLönnen. Om jag köper den nu kan den få växa till sig ett år eller så innan jag planterar den eftersom husbygge fortfarande är prio ett wink.gif Skulle kunna få övervintra i kall- eller varmväxthuset.

Såg ett inslag på TV från en trädplantskola där de grävde upp träden varje(?) år och rotbeskar dem innan de planterades om. Fick intrycket att det var för att de skulle växa snabbare och få kraftigare rotsystem, vad säger Cilla om det? Är det nödlösning i väntan på slutlig plantering eller kan man faktiskt förbättra tillväxten på detta sätt?

--------------------
          Odlar i kall zon 3.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 06-08-2025, 21:23

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon