Hej Katti, Japp, rotbeskärning är nödvändig på träd som ska flyttas från plantskola till butik och köpare.
Träden vill själva vidga sina rotsystem för att garantera både stabilitet och att hitta näring, syre och vätska. I början vidgas rötterna både utåt och nedåt, och eftersom man inte kan sälja träd med många kubik rotjord så måste man se till att rotsystemet både är litet och att det har många finrötter så att trädet kan försörjas.
Beskär man rötterna med vassa verktyg så bildas finrötter direkt från snittställena. Men det räcker inte att skära i en grövre rot, för precis som med beskärning i kronan måste man beskära rötterna regelbundet (varje eller vartannat år innan det ska flyttas) för att snitten inte ska bli stora.
Träd som inte rotbeskurits tillräckligt ofta i plantskolan och som dessutom beskärs grovt den dag det krukas eller sätts i rotklumpspåse, kommer att få rotröta och alldeles för få finrötter för att få en god start. Visserligen kan trädet överleva en god tid i handeln och kanske en säsong i trädgården, men sedan är de lagrade resurserna i trädet slut och då börjar symptomen visa sig.
Det är pga att snitten i rötterna blir så stora och att tillräckligt med finrötter inte hinner bildas som det är så svårt att lyckas med flyttar av skogsträd som fått lite storlek.
Eftersom gullregn växer ganska snabbt skulle jag tro att det bästa med dem är att beskära deras rötter också, en gång per år till dess du vet var du ska sätta dem. Jag skulle låta dem växa fritt utan nedgrävd kruka och rotbeskära en gång per år, åtminstone nu när de börjar få lite storlek och man riskerar att få rotsnurr i krukan.
Om du sätter dem ute eller inte beror på om du har förutsättningar för det. Det är säkert inte fel att låta dem vara i kallväxthus ytterligare en säsong, men sedan kan det vara dags att härda dem med uteliv. Om du har dem tillfälligt på ett ställe kan du bygga upp rejäla kullar som du sätter dem på, då är de lättare att gräva upp och flytta sedan.
Rotbeskärning rekommenderar jag att du gör en gång per år innan du flyttar dem. Praktiskt kan du göra det genom att slipa en spade så att den blir som en kniv, och sedan hugger du en bit runt plantan, i den storlek du kan flytta jordklumpen sedan. Är du riktigt noggrann så skär du ena året ganska tajt inpå trädet, nästa år lite längre ut och tredje året ytterligare lite längre ut. Då skär du i förgreningar och det kan bildas många finrötter.
Kul projekt du startat med att driva upp dem från frö!
Jag kommer inte på alternativa träd som har det du önskar, men det kommer säkert tips från andra.
--------------------
|