|
som med mina hyacinter dom ståd ute i full blom och det kom en frost natt ca -3c kan det någ ha varit . och inga skada skedd . det ända som man ska skydda mot frosten är växter som har kommit långt i utvecklingen och mindre härdiga växter plus dom som står i full blomm ex prunus,kamelia,päron m.m. . men det är inte många växter som har kommit något vidare långt in i utvecklingen . det ända som händer är att lökar,vår blommande växer blir lrade plus andra buskar och träd som kommer med blad som roser,kaprifol,salix . men dom stor inte i full tillväxt . där med blir dom inte skade . sen finns det på vissa platser där växtern ahar kommit i gång mer eller mindre . men i överlag så stor dte rätt stilla i trädgårdarna . hade det varit mitt i sommaren och det blev -7c en natt då hadde mans ett stor skada . men som nu så är det höst . lika dant med min bokharbinda som där kommer nya blad på det kom en frost natt men den är likia grön än lika dant emd salix,kaprifol m.m. . och normala höstar/vintar så brukar lökarna komma upp och ligger ädr under snön och väntar tills våren skiner igen på bladen och dom sne kan blomma .
|