Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> odlingsråd, protea mm.
          katah
          Inlägg 11-01-2007, 23:12
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 1 834
          Medlem nr: 4 107

Efter fröbyten här har jag nu dubbelkollat att odlingsråd och har några frågor kvar:

Campanula alliarifolia, Eva som skickade fröna sade att de ska inte täckas, men enligt Kerstins såtips-sida ska det både vara mörkgrående + K kylbehandling 3-8 grader 8 veckor + V varmt ca 20 grader 8 v.

blink.gif

Kan någon råda ut?
          Lika så hittade jag precis inga råd för protea och passiflora capsula

jag misslyckades med mina passonsblommor totalt förra året, så jag är väldigt vilsen ( ruggades, blötläggades och stog i värmen gjorde de då!)?

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          kerstin z5-6
          Inlägg 12-01-2007, 13:07
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem nr: 559

Det ÄR så med sålistor -Om Roland testat med att täcka fröna -kommer där att stå -Mörkergroende --Om han först kylt -KYLA

Mycket få frö är dock mörkergroende ..de flesta gror ljust -
          Och nu vet vi ju att varmt under ljus funkar -Eftersom Helen testat -jag med för den delen -
          Många campanula behöver inte någon kylperiod heller

Alla såråd kan inte ses som absoluta sannningar -det är bara just den odlarens tips på hur de gjort -andra sätt fungarar ibland bättre smile.gifsmile.gif eller lika bra smile.gif
          Sen är det ju så bra med frö -att kommer inget upp , har man tid på sig att pröva en annan variant -det är inte kört förrän man behållit sålådan i två år för vissa fröslag -dock gror campanula betydligt fortare laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif

vedaska blandat med vatten -eller skogsbrand uppe på jorden i krukan -akta luggen !ger protean ideer om att det är dags att gro smile.gif

--------------------
          Kerstin

Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 19-11-2025, 01:42

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon