Trams! "Råttan i pizzan"
Bergvallmo varken lever eller dör bättre om man halshugger sina darlings
Vem ? i Himalaya går omkring med sax och klipper av alla blomknoppar på förstaåringar tror ni ??
Ni som fått mina frö :-eller andra bra frö
1.Detta är den mycket fertila bergvallmogruppen -det är inga svårigheter att få dem att gro-En shelidoniihybrid
2. När de grott ger du tusan i stora vattenkannan -du vattnar bara med stril, eller sprayflaska -fuktigt , men inte blött
3.Rotutvecklingen gynnas av lägre temp , med det menas + 10 grader nattetid /annan tid på dygnet -resten av tiden ljus ljus ljus
4. aldrig direkt solljus på de småplantorna-bladen bränns lätt
5. Om man , som någon här odlar under lysrör i bostadsrum , KAN , kylskåpsförvaring -ELLER annan sval plats vara bra på natten
6. Har man växthus, behöver man inte kyla nattetid ,det sköter sig själv
7.BERGVALLMO har oförtjänt dåligt rykte som svår
8.Skola om så tidigt du vågar -i bra fet jord-de är hungriga rackare
9.Färska Bergvallmofrö gror bra , gror de inte inom 14 dagar kyl 4-5veckor ute -eller i kallt kylskåp
9. Du kommer att lyckas bra
10 .Får ni blomknoppar i sommar på era sådder ska jag äta upp en halmhatt
Plantera ut dem i juni juli -vattna noga den första tiden
Mina frö har en högväxt gen -så bered plats -rosetterna ser små ut i början men växer fort -Kodyngeblandad bra plantjord ger fint resultat
Upphöjd bädd verkar de trivas bäst i
Lycka till
K

Bergvallmo är däremot en typisk nordlig perenn -den gillar kallt klimat -alla odlare i z4 och uppåt kan glädjas över många år med sina bergvallmo -medan de längre söderut kan behöva en svalare placering i upphöjd bädd för att trivas riktigt bra
Mina råd kommer främst från Hannelotte i Dalarna som har ett FÄLT -en hel ÄNG med bara blå bergvallmo-samt de erfarenheter jag samlat själv utifrån sådder av denna fina växt -jag har nog sått och fått upp den under 6-7 säsonger -det finns alltid plats för mer Bergvallmo
Nu senast satte jag 38 st i en o samma rabatt