Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Vilket bi eller var det geting eller humla
          anna_rispan
          Inlägg 12-01-2007, 15:21
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 4 869
          Medlem nr: 4 761

Läste en liten notis i tidningen häromdagen att något av de i rubríken var utrotningshotade och att någon rörelse vädjade att städer med stränder o dyner skule göra något för att bevara arten. detta skulle leda till att ovanliga fåglar också skulle få en chans att överleva...

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Piccante
          Inlägg 12-01-2007, 16:51
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

CITAT (Gossen Ruda @ 12-01-2007, 16:25)
          Sandhumlan är med tveksamhet bofast i Sverige så jag vet inte riktigt om det är den det är frågan om. Björn Cederberg på Artdatabanken hittade den i Norrbotten, Tornedalen, 2003. I listan han skickade mig i våras ser jag att dom senaste svenska fynden innan dess var i Skåne 1952, Halland 1950 och Västergötland 1938. Den finns i Danmark upp till Fredrikshamn och även i Finland. Tveksamt om det är rätt art att börja skydda.  :rolleyes:

Sådana arter som uppträder här mer eller mindre regelbundet och är på gränsen till sitt utbredningsområde blir ofta rödlistade automatiskt. Det kan verka rätt fånigt då det inte handlar om en art som minskar i utbredning utan de är ovanliga för att de alltid har varit ovanliga här. Samtidigt kan sådana arter ha stabila populationer inom sitt kärnområde. Så det kan jag hålla med om att det är lite fånigt om man ska skydda en humla som inte har setts sedan 1938 i vissa landskap, såvida inte du eller någon annan upptäcker en himla massa strandhumlor och kommer på att den är inhemsk men väldigt förbisedd.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 15-08-2025, 13:32

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon