CITAT (Ingo @ 29-09-2003, 17:02)
CITAT (Ingrid på Västkusten @ 18-09-2003, 20:52)
köpekodynga får man se upp med till surjordsväxter - dem kan man behöva köpa okalkad torv till
Jag har fått kodynga rekommenderad till surjordsväxter av en lymmel

till handlare. Är det bara ev. kalktillsatser man ska vara vaksam mot eller är det något annat du menar, Ingrid?
Och den okalkade torven, ger den någon näring just? Jag trodde att den var mest till för surhet och mullhalt.
Jag tror nog du uppfattat saken alldeles riktigt Ingo. Jord kan uppfattas ur tre olika aspekter.
Näringsinnehåll
Jordart.Hur mycket ler, humus och grus sand en jord innehåller.
Ph-värde.
Vad du behöver tillföra din jord för en viss växt måste utgå från vilken jord du har i din egen trädgård. Vilken struktur du behöver uppnå för att växten skall trivas.
Vad tillför man för näringsinnehåll med sin jordförbättring. Köpeskit eller koskit, deklarationen talar om vad det innehåller för näring. Det ena kvävet är så gott som det andra. Det du får på köpet när du väljer naturskit är struktur och förbättring i microlivet.
Ph-värdet behöver man se upp med för att vissa näringämnen frigörs vid ett visst ph och fastläggs i jorden vid ett lägre. Andra näringsämnen kan det var tvärt om med. De finns i jorden men är inte tillgängliga för växten förrän ph-värdet har sjunkit ner. Surjordväxter med för högt ph-värde i marken kan alltså få microämnesbrister trots att näringen finns där. Det är då man får prickiga blad på rododendron osv.
Torv har inte något stort näringsvärde utan mest struktur. På sikt kan dock nedbrytningen utav torven ge ett visst tillskott. Torv är ju ett organiskt material, inte färdig humus, bara ett råämne på vägen.