CITAT (Ingo @ 29-09-2003, 17:02)
CITAT (Ingrid på Västkusten @ 18-09-2003, 20:52)
köpekodynga får man se upp med till surjordsväxter - dem kan man behöva köpa okalkad torv till
Jag har fått kodynga rekommenderad till surjordsväxter av en lymmel

till handlare. Är det bara ev. kalktillsatser man ska vara vaksam mot eller är det något annat du menar, Ingrid?
Och den okalkade torven, ger den någon näring just? Jag trodde att den var mest till för surhet och mullhalt.
Kodynga är annars bra ur en mullhaltssynpunkt och en säck eller två tror jag itne kan skada typ en vanlig rhododendron - men vid tex helt nyanläggning av en surjordsrabatt - > då hade jag itne tagit kodynga alls. Köpe alltså - får Du ko elelr hästgödsel ifårn ett stall är den garanterad intressant å okalkad ;-) det enda man får är oftast havrefrön på köpet och de är lättryckta. DEn had ejag blandat med torv - löstorv då ( finns special att köpa)
Okalkad torv är så gott somhelt näringsfattig - man har i köptesammanhang( balarna t ex) tillsatt en del grejer för näring, men igen skall Du anlägga så köper man ju oftast mkt större mängder firån en helt annan handlare än det vanliga gardencentrat.
Bra grundregel som jag tillämpar ofta - läs på säcken - det står näring och pH och alal tillsatser deklarerade. sist men itneminst - läs också tillverkningsdatumet är det ifrån ett annat år än i år så köp den inte, övervitnrade säckar har en hemsk struktur,
Hälsar ingrid
Todelooo Ingo,
Näää det var mest att köpetorven oftast är reda pH-reglerad ocg kalkad å klar......det beror ju å vilka växter Du har med också - hur känsliga de är etc etc - här märkd t ex inte kalkad torv för fem öre men så har vi det lite åt det sura hållet sedan innan 8 märks då vissa växter inte utvecklas så bra bl a cirkoria mfl)