CITAT (askar @ 13-01-2007, 21:51)
CITAT (Anne R @ 13-01-2007, 21:49)
Jag tycker att det är förjävligt, vissa grejer. Du ska vara beredd att flytta oavsett hur din familjestituation ser ut, tex. Och om du inte hittat jobb efter 300 dagar får du snällt gå till soc. Det värsta är att regeringen inte räknar med att socialbidragstagarna ökar!
Den regeln kan vi inte tillskriva nuvarande regering .
Den har funnits i en massa år... sosseregeringen stiftade den.
Alltså... regeln att du ska vara beredd att flytta till annan ort
oavsett familjesituation.
Den regeln ska man nog ändå ta med en nypa salt i vissa fall. Min arbetsförmedling har sagt det rent ut att visst måste de följa den regeln men samtidigt så måste de se till verkligheten oxå. Om byggandet minskar t.ex. och det går 5 arbetslösa snickare här eller om det finns 10 arbetslösa industriarbetare så är det ingen ide att tvinga iväg dem 75 mil till en annan kommun för att söka jobb där, för det finns säkert snickare och industriarbetare där oxå som är arbetslösa som kommer söka eventuella lediga plaster där.
Däremot om man är ensamstående, arbetslös astrofysiker och Esrange i Kiruna söker en sådan då kan det var svårt att hävda att jag vill bara bo och jobba i Åmål med omnejd. Så det beror lite på omständigheterna.