CITAT (Björken @ 14-01-2007, 08:56)
Den stora skillnaden ligger i att vi ska alla ta oss ur ett bidragsberoende som tenderat att bara öka.
Den enskilde ska inte vara beroende av statens snälla hand som rycker in och hjälper.
Samma sak gäller kommuner och landsting. Kolla bara hur många kommuner som satte igång att gräva och gjuta en liten bottenplatta till något förråd innan nyår för att de skulle kunna tillgodogöra sig subventionerna när det gäller byggande.
Det är dags för oss att lära oss stå på egna ben så mycket som möjligt istället för att leva i ett samhälle där någon annan styr över vårt liv så mycket att vi inte tänker själva längre.
Nu vet jag att jag får en skur av personer mot mig, men jag ska ärligt säga att det struntar jag i, för någon gång måste svenska folket få upp ögonen för hur det verkligen varit för liv vi levt.
Enda sättet att ha möjlighet att påverka sitt eget liv är att bli oberoende av statens snälla hand så långt det är möjligt.
Jag vet att det finns människor som behöver hjälp och det ska de också få, men det finns massor av människor som utnyttjar det system som har byggts upp under efterkrigsåren. Kan vi komma till rätta med alla bidragsfuskare så kommer de som verkligen behöver hjälpen att kunna få det bättre. Nu kommer många av er att säga, det är inte så många som fuskar. Jo, det måste det vara för kolla vilka enorma summor som upptäcks när man verkligen börjar kolla upp lite och inte bara betalar ut.
För tillfället är sverige på väg mot fler jobb. (Detta har varit på gång oavsett regering) Vad händer då arbetstillfällerna minskar igen? När det går 500 personer på varje jobb? För så kommer det bli igen, så har det historiskt alltid sett ut.
Vad händer om just du blir sjuk (du blir sjuk på riktigt alltså) , har arbetat i 25 år och nu inte kan arbeta mer pga din sjukdom. Då ska du klara dig med 13000:-/mån (Före skatt) oavsett tidigare lön. Sen får alla som
bidrar skattesänkning. Men inte du som bara går hemma och drar för att du är "sjuk". Inte heller alla de som byggt upp detta land och arbetat hela sitt liv och fått pension.