CITAT (Ann i Göteborg @ 29-09-2003, 20:46)
Hej
Nu kan du se QUEEN-äpplet i mitt fotoalbum!
Jaaaa!! Så som bilden på Queen kommer jag ihåg frukten, dock minns jag inte att de hade någon rodnad. Minnet kan dock spela mig ett spratt förstås, vi var mest intresserade av att hitta det största äpplet för året och att mumsa i oss

Transparent Blanche är ett jättegott äpple men varken form eller smak stämmer riktigt. Nu har jag även provsmakat Gravensteiner och mmmm, smaskigt och *ganska* likt men inte riktigt rätt tror jag. Skalet är lite för fett (vaxigt?), smaken stämmer inte helt, och även om frukten är stor så var min barndoms äpplen ett snäpp större. Signe Tillish vill jag minnas har ett fett skal men jag ska provsmaka och provsniffa och se på frukten. Nu undrar jag, hur smakar Husmodern och Queen? Jag har inte heller lyckat hitta en bild på Husmodern. Hela helgen gick åt till jakt och jaktprov så några äpplen blev det inte för mig även om Julita hägrade inte alltför långtifrån Brunnsholm där jag var på söndagen.
Jag ska verkligen försöka ta mig tid att åka och kika denna vecka eller kommande helg innan äppelsäsongen är över. Tack alla för förslag och hjälp! En sak är säker, det är fantastiskt vad med äppelsorter det finns och oavsett om jag hittar 'mitt' äpple eller inte så ska jag försöka plantera några äppelträd med smaskiga lite ovanliga sorter som är värda att bevaras. Fröstam verkar bra då, tror jag, så de får leva länge.
Helene