CITAT (Björken @ 14-01-2007, 08:56)
Jag vet att det finns människor som behöver hjälp och det ska de också få, men det finns massor av människor som utnyttjar det system som har byggts upp under efterkrigsåren. Kan vi komma till rätta med alla bidragsfuskare så kommer de som verkligen behöver hjälpen att kunna få det bättre. Nu kommer många av er att säga, det är inte så många som fuskar. Jo, det måste det vara för kolla vilka enorma summor som upptäcks när man verkligen börjar kolla upp lite och inte bara betalar ut.
Att ta tag i fusket tycker jag helt rätt men nu hoppar de på hela gruppen arbetslösa. De får det att låta som om majoriteten av dem är lata och inte vill ha något jobb.
Jag har träffat på flera arbetslösa som sökt massor med jobb och deras högsta önskan är att få arbeta. Jag tror det finns risk för psykisk ohälsa hos arbetslösa med den hetsjakt som nu har inletts.
Jag var arbetslös i början av 80-talet och det var ett stressmoment i sig. Sökte jobb under min utbildning för att få något men se då fick jag höra att jag var överkvalificerad. Vi vill ha folk som stannar här sa de. Sådana som du försvinner så fort ni hittat ett annat jobb. Det kändes som ett slag i ansiktet.
Jag vikarierade som lärare men så blev det ont om lärarjobb så även utbildade lärare hade svårt att få jobb så det tog slut.
Till slut var de 300 dagarna slut och jag hamnade på AMI. När jag en dag blev förtvivlad och undrade vad det skulle bli av mig så hade just en tjej tackat nej till ett beredskapsjobb (ams-jobben hette så då och varade i 6 månader). Jag fick detta och fick sedan fast anställning på det företaget.
Jag är övertygad om att de allra flesta som är arbetslösa gör vad de kan för att få ett jobb.