CITAT (Pirum @ 14-01-2007, 20:51)
CITAT (LadyG @ 14-01-2007, 18:21)
Om vi strävade efter rättvisa, lika lön för lika arbete, lika inför lagen osv vore det enklare. Fast då är frågan, vem bestämmer vad som är rättvist?
Ja...Lika lön för lika arbete, vad innebär det förresten? Att man ska få 100kr/timme om man når 100% av produktionsmålet, oavsett om man är kvinna eller man? Den som bara når 80% av målet, är det då rättvist att den bara ska få 80kr/timme? Det blir ju lika lön för lika arbete då, eller? Eller ska det vara lika lön för alla inom samma anställningsgrupp?
Norska LO kom i nån undersökning fram till att det på en specifik arbetsplats var så att männen jobbade klart effektivare än kvinnorna, och att löneskillnaderna var för små sett till produktionen. Orsaken var givetvis inte att kvinnorna hade sämre arbetsmoral eller så, utan att männen på just denna arbetsplats kunde göra nytta av mer muskelkraft. På samma sätt finns det arbetsplatser där kvinnors flinkare fingrar kan ge högre precision och snabbare arbete. Vad innebär lika lön för lika arbete då? Kan lönen vara individbaserad, så att man bedöms helt efter produktion (men ej efter kön), så att två som jobbar lika snabbt har samma lön, medan en som INTE jobbar lika snabbt får sämre lön?
Enligt min mening så är min största uppoffring för arbetet att jag ger bort min tid. I min skalle är det inte så att min tid är värd mer eller mindre än någon annans, därför är det rimliga att alla betalas samma timlön...oavsett vilken titel man har...he...men säger man sånt, eller yrar om att alla är värda samma pension oavsett om de har varit lågavlönade eller högavlönade, så tror ju folk att man är knäpp.
Två läkare t ex, med samma utbildning, erfarenhet och kompetens ska inte ha olika lön pga kön. Men så är det. I läkaryrket spelar kön inte någon roll, och det är inte enda yrket där det är så. Som journalist, busschaufför, taxiförare, hotellreceptionist, barnmorska eller lokalvårdare spelar inte kön någon roll, utom i löneförhandlingarna.
Vete katten vad man gör åt det dock.
Jag tycker inte du är knäpp