CITAT (kristerh @ 15-01-2007, 12:39)
CITAT (flaxss @ 12-01-2007, 15:35)
efter sommarren skulle du ha haft den kvar ute tills det blev frost om den står i blom annars så gör det inget om det blir frost oöppnade knoppar tar inte skada . hade dom varit ute så hade du under dec-jan fått se dom flesta blomma sen resten hade blommat på våren .
plus kamelior trivs inte i rums temp när dom blommar ska dom ha som högst +12c
kanske ska förklara att av de som dog hos mig dog 2 st ganska omgående efter hemkomst fr affären, tror faktiskt att de redan var på g att kasta in handduken när jag köpte dem

det syns ju inte direkt,
1 av dem dog ute i somras fast den stod i skugga (lite morgonsol)
den som jag har inne verkar trivas, växte förra hösten inne, nu blommar den snart fast den inte står kallt

den står nära ett lysrör.
hade du satt den ute direkt hade dom haft större överlevnad , jag själv har köpt från äffaren och satt ut direkt och den står nu med fulla knoppar överallt . från äffaren och hem är en stor omstälning för en känslig växt som kamelia . hade man satt ut den direkt så hade den fått kalt och fuktigt som en kamelia ska ha dte när den står med knoppar och den anpassar sig väldigt snabbt till denna ute miljö . där dom växer natruligt så blommar dom mitt i vintern och tidigvår . och då kna man förstå varför dom vill vara ute