Aj då, verkar vara lite besvärligt för dig just nu. Synd att du inte kan få fatt i någon medicin, det hjälper ju när det är som värst. Första gången jag fick magkatarr var på en söndag. Upptäckte då att skånes närmaste helg och nattöppna apotek låg på Klarabergsviadukten i Stockholm.
Ät försiktigt nu i början, endast mycket snäll mat såsom kex, ljust bröd, mjölk, ost etc. Gröt är bra om du har det hemma. Undvikk allt stekt, grillat etc. Yoghurt funkerar bra för vissa personer men jag blir sämre av det. Inte heller så mycket frukt och grönt de första dagarna. Ät små portioner men ofta. Vatten i mängd är bra, "spär" liksom ut syran. Har du möjlighet att få fatt i barnmat på burk så funkar det bra. Undvik dock sådan med tomat i. Det är mer syra än vad man tror i tomat. Överhuvudtaget är det mat med syra i som man ska undvika, i en del kokböcker finns listor där man bland annat kan se syramängd.
Försök att göra medvetna avslappningar, eftersom tanken på smärtan och magkatarren kan göra det svårare.
Om smärtan sitter högt upp i magen, dvs vid magmunnen är det bra att sova halvsittande.
Ät snällt i två veckor, sedan bör du vara helt bra. Även om smärtan oftast släpper efter ett par dagar ska man hålla diet 14 dagar.
Just det, pasta är ju också bra mat för detta.
Det var allt jag kunde komma på just nu. Hoppas du blir bättre snart!
Jag har lärt mig att det alltid är bra att ha novalucol och gaviscon hemma i fall man blir sjuk vid fel tillfälle.
Många krya på dig hälsningar från Susanna