Full version: huskurer?
Sidor: 1, 2
Jesper1986
någon som vet någon bra huskur??
Annki
Mot vad? Förkylning, pormaskar eller nageltrång? Skoja bara! smile.gif Vill du ha huskurer i största allmänhet eller för något speciellt? / undrar Annki
Eva i Västerås
En fråga för vårt nya krydd- och medicinalväxtforum?
Men, som sagt, du borde kanske specificera lite mer.
KURT
Eftersom de flesta huskurer fungerar endast i form av placedboeffekt så har det kanske inte så stor betydelse mot vad kuren skall vara riktad!
Hannele
Inte riktigt, Kurt.
Astra förskar en hel del om örter.
KURT
CITAT (Hannele @ 12-09-2003, 12:59)
Inte riktigt, Kurt.
Astra förskar en hel del om örter.

Går det bara att sälja så kan kanske t o m läkemedelsbolagen vara intresserade, men läkemedelsbolag jobbar ju inte främst i vetenskapens tjänst!
Hannele
"läkemedelsbolag jobbar ju inte främst i vetenskapens tjänst!"

Vem gör det? Har du jobbat på Astra, KURT? unsure.gif
Dom har ju väldigt massa vetenskapsmän, doktorander...
Och dom skriker inte ut precis, att dom bedriver forskning om örter.
Inget dom vill basunera ut - och öka försäljningssiffrorna på.

Hjärmedicin görs ju fortfarande av digitalis.
kryddan
..och den verksamma smärtstillande substansen i ex. treo, bamym mfl - salicylsyra, finns i bl.a. älggräs.

Människor har i alla tider begagnat sig av örter och växter för att lindra och läka. Inget placebo över det..
KURT
CITAT (kryddan @ 12-09-2003, 14:07)
..och den verksamma smärtstillande substansen i ex. treo, bamym mfl - salicylsyra, finns i bl.a. älggräs.

Människor har i alla tider begagnat sig av örter och växter för att lindra och läka. Inget placebo över det..

Andra gamla huskurer är bla extrakt av oflygga svalungar (de har aldrig berört marken och har därför starka krafter). Horn och elfenben från de flesta djurarter används också, ju ovanligare djur destå effektivare medicin! Bävern utrotades i Sverige till stor del pga att man vill åt bävergället! Visst finns det substanser i naturen som kan bota sjukdomar men de allra flesta huskurer har ingen direkt funktionell effekt.
Hannele
Kurt, du blandar ihop alltihopa...

Placedboeffekten i de laxerande örterna är ganska tydlig... tongue.gif
Hannele
Jesper, den bästa huskuren mot förkylning:

Vispa 1 rått ägg med 1 tsk socker.
Blanda med en pressad appelsin. Drick. Sov 1 timme.
Berith
CITAT (Hannele @ 12-09-2003, 14:26)
Sov 1 timme.

Är det före eller efter att man har spytt....?? wacko.gif
Kajsa
Jesper!
Menar du med huskur att det ska vara något vi själva rör ihop
av växter från trädgården?
Har inget sådant, men jag äter Ginseng och Vitlökstabletter året runt,
och tar Echinaforce droppar eller tabl. gjort på röd Solhatt
fungerar om det börjar kännas förkylt.
Boken " Örtmedicin och växtmagi" av Det Bästa har 20 sidor om
egna huskurer mot all världens krämpor.
zaaritha
Hej Kurt!
Varför är du så negativ? Så du tror inte ens att vitlök är bra för både människor o djur??!
Eller--skämtar du????
Maj-Brith
yla
laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
kalla o varma grötomslag e bra för alltmöjligt
laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
o dra folk genom genom träd som växt till håligheter
hjälper också mot det mesta ,olycklig kärlek o tandvärk o sånt
laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Unn
Vitlök: stärker immunförsvaret
Groblad: inflammationshämmande
Humle, citronmeliss, vänderot: Lugnande, sömngivande
Ginseng, rosenrot: Energigivande
Echineae: mot förkylning
Johannesört: mot nedstämdhet
Ingefära: mot åksjuka
Gurka: mot dålig hy

etc!

Unn
yla
CITAT (Jesper1986 @ 12-09-2003, 12:11)

men vill du veta exact om nåt så skriv frågan specifikt i ört o medicinalväxtavdelningen smile.gif
Tittiluringen
ohmy.gif
Kurt, jag hoppas du driver med oss? huh.gif

det finns väl inga läkemedel som från grund och botten inte har hämtats från naturen...??

sen skriver du faktiskt att bävern är utrotad i sverige.... fast du skrev nog lite för fort, men läs meningen så står det faktiskt så.... man kan nämligen aldrig utrota nåt till en del... utrotad betyder borta för alltid....

själv käkar jag vitlök i alla dess former... mums!
det anordnas tydligen vitlöksfestivaler i Californien, dit ska jag åka och äta vitlöksglass tongue.gif

det finns en uppsjö av litteratur i ämnet huskurer/naturkurer i bokhandel eller bibliotek för er som vill läsa mer.

Kram alla!
Tittiluringen wub.gif
Annki
Du behöver inte åka till Californien för att äta vitlöksglass! Det finns i Sthlm oxå. Ska finnas en restaurang här där vitlök ingår i samtliga rätter. Men eftersom jag är så fruktansvärt gammal och glömsk, kommer jag inte ihåg vad den heter... sad.gif
estet
CITAT (Annki @ 13-09-2003, 11:40)
Du behöver inte åka till Californien för att äta vitlöksglass! Det finns i Sthlm oxå. Ska finnas en restaurang här där vitlök ingår i samtliga rätter. Men eftersom jag är så fruktansvärt gammal och glömsk, kommer jag inte ihåg vad den heter... sad.gif

Bröderna Olssons.
Har ätit där en gång, supergott!
Vitlöksälskaren tongue.gif
*Felix matte*
Som barn blev jag och mina syskon serverad Äggpelsindrink vid minsta tecken på förkylning och vid befarad vitaminbrist. (!?!)
Drinken bestod av ett uppvispat ägg med tillsats av saften ur en pressad apelsin biggrin.gif Smakade Gott!
Gossen Ruda
Huskurer finns nog i många typer, både effektiva och ineffektiva. Huskurer mot förkylning tror jag inte på eftersom knappast någonting biter på virus. Däremot så kan man må bättre alternativt sämre så att man inte känner förkylningen. Fast i många huskurer finns det ett korn av sanning.
Wargen
CITAT
Huskurer mot förkylning tror jag inte på eftersom knappast någonting biter på virus.

Men kanske att man kan förebygga med huskurer så att viruset får svårare att få fäste? wink.gif
MadeleineB
Hej Kurt!

Hoppas att du inte menat alltihop som ett stort skämt...

Som så många andra redan har skrivit: huskurer finns givetvis både effektiva och mindre effektiva. Men att deras effekt huvudsakligen skulle ligga i placeboeffekten stämmer verkligen inte!

Det finns förstås huskurer som verkar mer som något sorts magiska riter och som har någon sorts placeboeffekt, om de har någon effekt alls. Vet du varför?

Människor har i alla tider haft behov av att kurera och förebygga sjukdomar. Varför? Jo, därför att sjukdomar alltid har funnits och för att man alltid har haft behov av att bota eller lindra dem. Och inte alla människor hade kunskaper nog för att hitta något som verkligen var effektivt. Ibland hade de inte heller tillgång till verksamma substanser, även om de kände till dem.

Verksamma ämnen var ofta dyra, de hämtades ofta långt bortifrån och kommunikationerna var inte i närheten av dem vi har i dag.

Inte heller var det så lätt att hitta information som var vederhäftig. Nätet fanns inte, böcker fanns endast i mycket begränsat antal på speciella ställen i landet (vetenskapliga bibliotek, och privata hos dem som hade det gott ställt). De var utom räckhåll för de flesta människor. Och även de som bodde nära ett bibliotek hade ofta ett stort problem att utnyttja informationen:
De kunde inte läsa!

Så människorna var tvungna att lita till sig själva. Utbildade läkare och medicinskt kunnig personal fanns några stycken i hela Sverige.

För övrigt fanns det kloka gummor och gubbar. En del av dem var verkligt kunniga, medan andra mest sysslade med någon sorts "magi".

MEN:

Det fanns också gott om kunskap om örter som var verksamma mot olika tillstånd i kroppen.

På 1700-talet fanns en läkare i London, som fick höra talas om en klock gumma någonstans ute på landet, som sades ha en synnerligen effektiv metod mot vattusot (ödem, vätskeansamlingar i kroppen, som ofta beror på hjärtsjukdom).

Han reste ut till gumman, lyckades få reda på vad hennes patentmedicin innehöll (inte så lätt, det var hennes levebröd och viktigt att den var hemlig), reste hem och ägnade de närmaste tio åren åt att genom uteslutningsmetoden ta reda på vilken ingrediens det var som var effektiv.

Till slut upptäckte han att det var digitalis som gav effekten för hjärtat. Och vi kan nog lugnt påstå att det är hans upptäckt som ligger till grund för större delen av den hittillsvarande hjärtmedicinen. Givetvis utvecklad, som det också skall vara!

Det här är bara ETT exempel (men ett viktigt) på hur örterna stått för basen och fortfarande används inom medicinen!

Och jag tror att ingen läkare eller forskare inom dagens medicin skulle påstå att det var placeboeffekten som gjorde hjärtpatienterna bättre!

Hälsningar
MadeleineB
Skatmor
CITAT (Jesper1986 @ 12-09-2003, 12:11)

Vitlök hjälper väl mot allt! wink.gif
Ingrid på Västkusten
Och ingefära......samt NATURLIGTVIS chilipeppar!!

Hälsar ingrid
Tittiluringen
smile.gif wub.gif smile.gif wub.gif

jag vill tacka för tipsen om vitlöksglassen i stockholm!!!
kommer jag dit före californien så ska jag testa, men troligt är att jag hamnar i solen innan stockholm... laugh.gif
trots att min resa ligger 2 år framåt i tiden. smile.gif

idag har jag grävt ner ca 100 lökar runt om i mina föräldrars trädgård... tongue.gif
men då tålamod inte är nåt jag är speciellt väl utrustad med så fick den första och dyraste löken lite extra omvårdnad i form av sand sen fick resten nöja sig med att hamna i jorden.

kram på er alla!
Tittiluringen wub.gif
Sylvia

Jo, en sådan restaurang har vi också i Gbg, Carlic! Där ingår vitlök t o m i drinkar.
Och deras lammkorletter med vitlök (förstås) med vitlökspotatisgrätäng är supergott!! Vill man ha vitlöksgalss till efterrätt så går det också.
Hannele
Lavendelsirap till glass fick jag smaka på i lördags
på skördefest på Trädgårdsföreningen.
Sylvia
CITAT (Hannele @ 22-09-2003, 08:20)
Lavendelsirap till glass fick jag smaka på i lördags
på skördefest på Trädgårdsföreningen.

Och jag köpte den sirapen också, smakar verkligen mycket lavendel!
Ingrid på Västkusten
CITAT (Sylvia @ 21-09-2003, 15:26)

Jo, en sådan restaurang har vi också i Gbg, Carlic! Där ingår vitlök t o m i drinkar.
Och deras lammkorletter med vitlök (förstås) med vitlökspotatisgrätäng är supergott!! Vill man ha vitlöksgalss till efterrätt så går det också.

Åhh Sylvia heter den Garlic eller Carlic?

DEN måste jag gå på!

Hälsar Ingrid
Lena i Torslanda
Den heter Garlic och ligger på 2:a Långgatan ganska nära Masthuggstorget.
Sylvia
Den heter förstås GARLIC, fingrarna slant. Kanske en träff där?? Fler som vill äta??
Bettson
Själv tuggar jag en klyfta vitlök och släcker hetten med ett glas rödvin vid minsta tecken på förlylning. Fungerar alldeles utmärkt i nio fall av tio.

I det tionde fallet tar jag ett glas rödvin till och då blir det i alla fall mycket roligare att vara sjuk.
*Felix matte*
CITAT (Bettson @ 22-09-2003, 21:42)
I det tionde fallet tar jag ett glas rödvin till och då blir det i alla fall mycket roligare att vara sjuk.

Och jag som har varken vitlök eller rödvin hemma sad.gif
Kanske därför förkylningen är så envis. wink.gif
biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
yla
har du fått samma förkylning som jag måntro fast jag har nog hämtat min i skåne men attans starka baciller o jag e snuvig inte kul smile.gif sad.gif

jag fick dom av mitt älskade barnbarn rolleyes.gif wub.gif
direktinsprutning via härliga pussar rolleyes.gif
man kan ju inte motstå dom smile.gif rolleyes.gif smile.gif
Gunvor Nilsson
Maginfluensa är inte roligt, speciellt inte om man drabbas av den mitt i varmaste sommaren och man dessutom är weekend-gäst på ett sommarställe med torrdass!
Det här drabbade mej en sommar för åtskilliga år sen och tur i oturen så bodde mitt värdfolk granne med en gammal rospigg med anor från smuggelepoken i Roslagen. Helt resolut hällde han upp whiskey (ja det var inte hembränt!) i en kaffekopp och rörde ner en rågad kaffesked med malen vitpeppar och garanterade stopp i mitt matsmältningssystem!
Jag var tveksam i det längsta men påhejad av mina närmaste inklusive mitt värdfolk så svepte jag soppan och låg flämtande med brännande gap. Magen svarade ögonblickligen med chock och sen blev det som utlovats totalstopp. Att jag sen såg resten av dagen i ett rosenskimmer är en annan historia.
Man skall inte förakta huskurer speciellt inte om de har anknytning till växtriket! tongue.gif
/Gunvor som just nu har Roslagspaus
Blomstersmurfen
En annan kur mot maginfluensa är en riktigt stark busgrogg med Coca Cola och vodka. Tyvärr så avskyr jag Coca Cola, men det har alltid funkat som medicin mot maginfluensa. Tar åtminstone bort kräkningarna.
*Felix matte*
CITAT (oldwolfie @ 22-09-2003, 23:28)
jag fick dom av mitt älskade barnbarn rolleyes.gif wub.gif

Jag också wub.gif wub.gif wub.gif
kryddan
Hu vilka vidriga huskurer wacko.gif Whisky och vitpeppar låter som ett garanterat kräkmedel i mina öron!

Får väl bidra med en jag med då: En klick smör i hett kaffe mot hosta...tvingade min faster i mig för en del år sedan... Hostan blev faktiskt bättre, men jag tror mest det var av chocken blink.gif
yla
jag undrar om det finns nån huskur mot just snuva det är väl det som är svårast att bota

som doktorn sa att om du låter den vara ifred så tar ca en vecka att bli frisk

o om du kurerar den med diverse albyl o wiskey o sånt så tar det ca 7 dar

laugh.gif biggrin.gif smile.gif sad.gif wub.gif rolleyes.gif tongue.gif
MadeleineB
Just snuvan blir du kanske inte av med, men tjockt slem kan du få bukt med genom att brygga te på timjan och gärna lägga i ett par svart vinbärsblad. Låt dra i ett par minuter bara, och söta när det svalnat litet, med honung...

Fast det kanske du redan tar...

I alla fall så innehåller timjan thymol, som är konstaterat slemlösande. Svart vinbärsbladen är rika på C-vitamin. Och honungen är ju bra på många olika sätt, om man som sagt inte lägger i den när örtteet är för varmt.

Och det är ju i alla fall ett gulligt sätt att bli förkyld på, betydligt trevligare än att någon nyser på en på bussen!

Hälsningar
MadeleineB
estet
Kan också intyga om vitpeppar mot magsjuka. Har aldrig provat själv men många i min omgivning säger att det är bra.
Då ska man helst tugga i sej hela pepparkorn... blink.gif
*Felix matte*
CITAT (oldwolfie @ 23-09-2003, 09:16)
jag undrar om det finns nån huskur mot just snuva det är väl det som är svårast att bota

som doktorn sa att om du låter den vara ifred så tar ca en vecka att bli frisk

o om du kurerar den med diverse albyl o wiskey o sånt så tar det ca 7 dar

laugh.gif biggrin.gif smile.gif sad.gif wub.gif rolleyes.gif tongue.gif

Pappersnäsdukar i massor biggrin.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
yla
hej hopp över 38 i temp o snuvan ger sej inte
timjan the va gott fast vetesjutton om de hjälpte

attans förkylning sad.gif sad.gif sad.gif
pappersnäsdukar hjälper bara för stunden själv kör jag me hela toarullar det går åt

e de nån mer som har fått en så långdragen förkylning måntro
en o en halv vecka nu men då ska de nog ge sej snart
hopppas jag smile.gif rolleyes.gif
*Felix matte*
CITAT (oldwolfie @ 24-09-2003, 22:54)
e de nån mer som har fått en så långdragen förkylning måntro
en o en halv vecka nu men då ska de nog ge sej snart
hopppas jag smile.gif rolleyes.gif

Hostade i en hel månad i somras när kära barnbarnet drabbades av virus wub.gif Detta trots att jag fick både Cortison och Antibiotika sad.gif
Ang. febern... Se till att händer och fötter är varma och ta gärna på dig en luva på toppen!
Det rådet fick vi av narkosläkare när lilltösen var i dåligt skick med 41 graders feber.
Krya på dig! wub.gif
yla
ja febern får jag ju ner me älgörten men jag kan ju inte dricka de hela tiden o e de inte så att febern hjälper till att göra en frisk bara den inte blir föööör hög
hosta slipper jag o de e skönt ,men snuvan ,,bläääh snart e näsan röd ajaj smile.gif wub.gif sad.gif
*Felix matte*
Min är också lite öm efter allt snytande tongue.gif och om jag vågar kolla i spegeln så är den allt lite röd laugh.gif
Charlotte V
Så här har jag förstått att det fungerar:

Apelsiner, citroner, vitlök, etc innehåller sådant vi behöver, framför allt c-vitamin. Den som äter mycket nyttigt håller sig också friskare - har större motståndskraft mot virus och bakterier. Att stoppa i sig sådant när man väl blivit sjuk hjälper alltså inte särskilt mycket även om man kanske mår bättre av något gott i munnen. Har viruset fått fäste, så har det.

Sedan finns det de preparaten som är immunförsvarshöjande - de kan man ta om man blivit sjuk och därigenom hjälpa kroppen, som kämpar mot tex förkylningen, på traven. Då kan man korta sjukdomstiden och mildra symptomen.

Charlotte
MadeleineB
Ja, visst är det gott med timjante! Du kan förresten prova salvia också, det hämmar svettutsöndringen och dessutom är det också antiseptiskt. Det har tidigare använts mot lungsjukdomar, men har effekt mot halsont också.

Det är inte dumt det heller!

Salvia är förresten en av västvärldens äldsta läkeväxter, namnet kommer av latinets "salvare" som betyder bota.

Inom Salernoskolan ansåg man att salvia var en av de allra viktigaste läkeväxterna och man frågade sig: "Varför skall den människa dö, i vars trädgård det växer salvia, om inte därför att det inte existerar något medel mot dödens makt?"

OBS jag menar inte det här som något dåligt omen när det gäller din förkylning, utan mer för att peka på hur viktig man ansåg att salvian var som läkeört!

Man trodde ett tag att den kunde bota eller lindra nästan allt!

Men, som sagt, testa litet te på den och söta det också med honung!

Och hoppas att din efterhängsna förkylning ger sig snart!

Hälsningar
MadeleineB
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon