Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Fallna knoppar på vit Brudorkide, För mörkt?
          Karl-Göran Karls...
          Inlägg 16-01-2007, 22:28
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 93
          Medlem nr: 720

Gråt och tandagnisslan!

Efter att fascinerat ha skådat hur min vita Phalaenopsis skickat upp en gigantisk blomstängel med mer än 6 förgreningar ser jag nu hur knopparna som bildats på dem tyvärr faller av en efter en! Snacka om antiklimax!

Nåväl, jag får väl vara glad för de cirka 25 % av alla knoppar som nu verkligen slår ut.

Men vad kan jag lära av det här egentligen? Vad gick snett?

I en orkidebok såg jag att just när knopparna bildas så behövs särskilt mycket ljus annars kan knopparna ramla av. Är detta riktigt? Jag har annars fått intryck av att brudorkiden trivs rätt bra i lite mörka lägen. Min orkide står i ett fönster i nordvästläge. Det här är fjärde säsongen den blommar. Tidigare år har jag inte sett de här problemen och jag har inte flyttat krukan.

Vore intressant att få lite tips här så jag slipper vara med om det här nästa blomsäsong.

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Tomas J
          Inlägg 17-01-2007, 09:12
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 41
          Medlem nr: 7 989

Brudorkidén är rätt känslig för temperatursvängningar. Den vill helst ha mellan 18-22 grader. Om den får stå för kallt, och allra helst i kombination med ett fuktigt rotsystem vilket är lätt hänt på vintern så kan svamp- och bakterieinfektioner uppstå, dvs. röta. Det kan ses som fläckar på utslagna blommor eller blad. Tag isf upp växten ur krukan och titta på rotsystemet. Skelle det vara angripet så klipp bort alla sjuka delar (blad, rötter, blommor) och sätt om den. I vilket fall som helst är det viktigt att hålla plantan relativt torr under vintern för att slippa röta. Brudorkidén är oxå rättt känslig för taskiga ljusförhållanden som du säger. Om den stått mörkt en längre tid, o allra helst i kombination med för hög temperatur kan knopparna gulna och trilla av. Men ett nordvästfönster brukar funka rätt bra för phalisarna... Hoppas du fått lite idéer så du själv kan komma på vad som är felet! =)

--------------------
          Tomas i Uppsala

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-07-2025, 10:49

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon