CITAT (Karl-Göran Karlsson @ 17-01-2007, 20:13)
Jag måste säga att jag har svårt att hålla med en del av er som vill hävda att det inte är någon fara. Och att jämföra med England är ju rent trams. Möjligen i Skåne (Skånevintern är väl knappast någon vinter) men för oss som bor lite längre upp i landet så är det ju inte alltför ovanligt att få temperaturer ner mot -20 åtminstone någon gång per vinter. Det händer aldrig i England - de får ett fåtal nätter per vintersäsong med temperaturer ner mot -5, kanske någon gång ner mot -10.
Så, visst, vi tar verkligen risker som odlar rosor i Sverige men dom flesta av oss är ju då också rätt så noga med att kupa upp jord som skydd eller täcka över med väv. Det har vi ju vant oss vid. Men den här vintern är ju exceptionell. Jag håller inte med de som påstår att det här har vi varit med om förut. Det här är första gången i mitt liv (ett knappt halvsekel långt) som jag har sett rosor med så långa utslagna knoppar i mitten av januari. I en grannträdgård såg jag dessutom någon form av körsbärsträd som blommade! Kom inte och säg att det här är normalt!
Men ingen blir gladare än jag om farhågorna är obefogade. Naturen är kanske tuffare än man tror. Vi får väl se.
Dessutom:
Då jag var på trädgårdsresa i somras i England var det många som beklagade sig över att, också hos oss härdiga, växter mådde dåligt eller var döda efter deras köldknäppar för ett år sedan.
Vi får nog facit först efter några månader men då blir det verkligen intressant att jämföra erfarenheter!
Mulle