CITAT (Karl-Göran Karlsson @ 17-01-2007, 21:24)
Nu tar vi det lilla lugna, Linus! Ber om ursäkt om du tog det som ett personangrepp men jag kunde inte låta bli att reagera när du så lätt avfärdade ens antydan till farhågor. Vi har en extrem vinter så här långt så vi har faktiskt inte så mycket från tidigare år att jämföra med. Därmed kan nog ingen vara särskilt tvärsäker på vad som alls kommer att hända.
Naturligtvis tänker jag inte ingå några vad med dig heller - jag hoppas naturligtvis i sak att du ändå har rätt. Eller snarare, jag hoppas jag att de köldknäppar som vi nog ändå inte kan undvika trots allt blir av det lindrigare slaget. Alternativet, att vi skulle få en långvarig period med rätt sträng kyla och dessutom med barfrost (d v s utan snö) måste bli en rätt extrem påfrestning för växtligheten. Det tror jag till och med du kan gå med på.
Låt oss hoppas på det bästa.
haha nejdå jag tar inte det som person angrepp
jag bara menar jag själv är den personen som tar lätt på det och bryr man faktiskt inte heller hur vintern blir än att det är bra den är mild och lång för mina medelhavs växter

.
och vi har haft varmare vintrar innan i skåne .
det är klart det är en påfrestning för växter när det är barfrost det är det som är negativt med skåne på vintern är fult medveten om det men växterna klara det ändå .
men även denna vinter kommer växterna klara sig utan skydd . för dom är inte i maximal tillväxt plus så är marken och haven och även stora vatten drag varma i sig som tillför att dom har större överlevnad . och mina egna roser har inte tat nån skada av det tror inte dom gör det heller hur vintern än kommer till att bli .
plus som jag skrev innan skydda mindre härdiga roser och dom som har kommit långt in utvecklingen ( sånna som börjat blomma och har fått många nya blad ) . mest bara för att vara på den säkra sidan fast även jag tror dom klara sig väl .
men man gör som man vill skyddar eller ej . det gör ju inte det sämre .
och jag tycker som jag tycker . plus vet jag inte hur pass det är i resten av landet jag pratar mest nu för skåne och växande växter nu har ju större chans för vi får ju inte så låg temp ändå .
så jag tycker som jag tycker kommer inte skydda några roser heller och dom kommer klara sig .