CITAT (Fenja @ 17-01-2007, 15:58)
Pärmar tycker jag är bra, köp en färg för varje område, till exempel: Varor, fakturor, personal, korrespondens och så vidare. Går det åt flera pärmar inom ett område så sätt en färgad tape diagonalt över ryggarna så kan du lätt se vilken du ska ha och var den ska stå när du ska ställa tillbaka den. Boksstavs- och/eller sifferregister i pärmarna underlättar sortering och när man ska hitta i dem sedan. Det finns även blanka register som man kan döpa själv.
Sortera ut och arkivera/rensa en gång per år.
Innan pappren hamnar i pärmar är brevkorgar bra att samla dem i, använd samma märkning som på pärmarna. Ha en korg för "göra i dag" och lägg sedan i respektive fack. Flytta till pärmarna en gång i veckan.
Hanterar du en massa papper så skaffa en "krokodil" (jag vet inte vad de kan heta på riktigt). Det är en lång, smal pappgrej där du kan lägga in pappren direkt efter bokstav eller siffra och sedan sätta direkt in i pärmen.
På en bra bok-/kontorsvaruhandel torde de veta vad en "krokdil" är.
Mvh
Fenja
Fenja har bra förslag till hur man får ordning på alla papper! Arkivera hör inte till det roligaste men är så skönt när det är gjort

Kontor, sa du? Då har ni en firma? Det finns regler för hur länge man måste spara fakturor, kvitton och annat. 5 år när det gäller sånt som påverkar deklarationen tex. Kvitton beror ju på hur lång garantitiden är och vad saken används till, avskrivningstid inte att förglömma. Försäkringsbolag vill se kvitton om ngt händer och man yrkar ersättning.
Sen den dagliga ordningen. Jag har en gång gått en sk "PEP"-kurs på jobbet (tror det betyder Personlig Effektivitet nånting) Det var en förfärlig kurs, minst sagt! Usch så avklädd man blev! Den gick ut på att man skulle ha just bättre ordning både på sin arbetsplats och i datorn. Praktiskt gick det till så att deltagarna först fick lite teori om arkivering sen gick vi till en av våra arbetsplatser och började röja. Fy! Det allra värsta skamgreppet var när kursledaren lyfte på skrivbordsunderlägget och tog fram alla viktiga lappar som låg där! Sånt har väl alla? Skulle man inte ha enl henne.
Det var flera år sen och jag lever väl inte 100%igt efter det men mycket sitter kvar. Pappershögen får ALDRIG bli mer än 10 cm (kursledaren skulle rysa om hon hörde detta, osorterade högar var itne tillåtna).
Man sorterar efter ärende. Sen bedömer man: kasta, spara - hur länge (kolla legala arkiveringsregler), åtgärda - när (idag, i denna veckan, bevakning). Åtgärda-högen skall man sortera in i brevkorgar uppmärkta med just "idag", "denna veckan" (dessa båd skall vara tommma vid arbetsdagens slut resp på fredag eftermiddag) osv.
Sen gör man likadant i datorn.
Man brukar alltid börja projekt med att skaffa prylar men det är kanske en god idé att ha klart för sig varför och vad man skall ha prylarna till. Har man väl hittat en fungerande rutin så sparar man mycket tid och utrymme.
Varmt Lycka Till! Det behöver du