CITAT (Ewa L @ 18-01-2007, 09:44)
CITAT (fruberglund @ 18-01-2007, 00:12)
En sån stor rabatt djupgräver man ju inte på en dag direkt och nu är det gräs över hela biten så den ska grävas bort först...jodå, allt kommer troligtvis göras för hand

Måste den djupgrävas öht??
Titta gärna i mitt album — "Bort med gräset" — hur jag gick tillväga (efter tips av odlaiter förstås). Jag vände på gräset, tidningar på, ytterst lite jord (av estetiska skäl) och sedan planterade jag. Började vända på försommaren och kunde plantera i september. Längre tog det inte, och det var också en stoooor rabatt och jag är singel = gräver själv.
Jag har inte sjok av växter, inte ens 3, 5 etc av någon. Däremot har jag en sammanhållande färgskala. Eller två skalor om man så vill. Rosa, men med blåton. Och blå i samma färgskala, dvs inte orange, gult etc. Lite inslag av vitt.
Dessutom en hel del rent gröna växter, ex.vis gräs och låga ormbunkar. Hostor och marktäckande. Satsat på växter med vackra blad även efter blomning.
Håller med Mulle till 300%. Trots att jag var supernoga när jag planerade och ritade. Tog hänsyn till höjd, blomningstid — ja allt! Ändå har jag flyttat på åtskilligt. Ex.vis Sköldpaddsörten. Inte skulle den bli 1 m!! Men det blev den. Men det är som att måla. Jättekul!
Lycka till! och glöm inte kameran!! Att plåta när det ser som dj-ast ut känns inte så inspirerande, men är så kul att ha.
Nej, kanske inte, det är ju faktiskt bra jord där ute. Jag tänker jämt på utfyllnaden på tomten där det är 2 cm matjord och sen lera som är så kompakt och tjock så man kan dreja med den. När jag gör rabatter där måste jag gräva bort allt tills jag kommer ner till sand/grus som ligger ca 50 cm ner *pust*. Det är jobbigt kan jag säga. Men där ute är finfin hage/åkermark så det kanske inte behövs då.
Ska nog be grannen komma hit med traktorn och dra bort gräslagret också så blir det nog inte så mycket jobb

Jag vill ju plantera redan i vår om jag ska så plantor nu.
Självklart kommer jag inte bli nöjd med första planteringen...men det är ju det som är det roliga. Och det är så roligt att utbyta ideér med er här