fruberglund
Håller på och planerar en stoooor rabatt och kommer ha plats med massor med växter, har en fundering bara.

Hur stora shok ska det vara för att det inte ska se plottrigt eller rörigt ut, alltså hur många av varje sorts blomma/växt. Jag kommer så själv så det kommer finnas gott om de sorter jag har tänkt ha men jag kommer nog ha plats med fler sorter.

Rabatten kommer nog bli ca 10-12 m lång och 3-4 m djup och slingra sig lite. I mitten kommer stå en bollpil.

Jaha, skitroligt, hade precis suttit 30 min med att göra en ritning på hur det ska se ut...och så kraschar programmet mad.gif Orkar inte göra om nu *suck*
Sailor Pluto
Åh, det låter härligt biggrin.gif !
Hm, fast jag kan inte ge några direktiv direkt, har inte så stor erfarenhet av att anlägga rabatter. Därför kommer jag att följa diskussionen så att jag lär mej nåt smile.gif .
Alexander-VG-zon3
du får visa bilder när den är klar så man får se wub.gif

vad ska du ha för tema ??

vilka färger ??

jag själv är sugen på att göra en rabatt i vit och silver och grönt
Margith
Hur många är nog svårt att svara på, utan att veta vad det är du har tänkt dig för blommor.
Jag har iaf "lärt" mig att ojämnt antal är bäst.
Men 3 verbascum tar en himla plats jämfört med 3 heucheror smile.gif
ewa zon 3
För att "knyta ihop" en rabatt kan man låta samma sort återkomma flera gånger i rabatten inte en och en, förutom de riktigt bamsiga, men om man har tex 15 st av en viss växt kan man dela den på tre grupper. Ögat får då upplevelsen att rabatten hör ihop, en helhet. Sen kan man ha hur vilda och galna växter som helst repetition kan ändå inge ett visst lugn smile.gif
Vill man ha det strikt och symetriskt sätter man grupperna på samma avstånd och samma djup i rabatten. Vill man uppnå ett friare intryck kan man placera ut grupperna som man känner för. Man behöver inte heller sätta växt A med växt B, C och D i varje grupp utan låta växt A få byta till andra matchande kompisar wink.gif

/Ewa
fruberglund
CITAT (flaxss @ 17-01-2007, 18:55)
du får visa bilder när den är klar så man får se wub.gif

vilka färger ??

Tema vet jag inte, sätter sånt jag gillar bara men jag dras nog mot den romantiska och lantliga stilen tror jag.

Färgerna ska gå i lila och vitt har jag tänkt men det smyger sig nog in något annat också, dock inga starka färger. Ska försöka rita om min amatörritning men nu är det Poirot så det får vänta biggrin.gif

Det här ska ingå i alla fall

Lila Malva
Vit-grön riddarsporre
Stjärnflocka
Brokfunkia
Rudbeckia vit
Violruta
Veilchenblau klätterros som ska klättra på järsgården (lila)
Lila pionvallmo
Lila Stockros
Lila och vit klematisakleja
Bollpil

Eventuellt någon buske, funderar på Rödbladig smällspirea som jag tycker har mer purpurfärg än rött. Kunde nog funka bra. Eventuellt Trier buskros men den blir rätt stor.

Massor med vårlökar såklart, har t.ex. redan köpt de där jättefina lila-svarta tulpanerna och härliga lila papegojtulpaner. De får flytta dit sen.
Wetter
Hej!
man brukar sätta ojämt antal som 3,5 osv. i olika formationer. Eller som man behagar själv.
Alexander-VG-zon3
CITAT (fruberglund @ 17-01-2007, 20:04)
CITAT (flaxss @ 17-01-2007, 18:55)
du får visa bilder  när den är klar så man får se wub.gif

vilka färger ??

Tema vet jag inte, sätter sånt jag gillar bara men jag dras nog mot den romantiska och lantliga stilen tror jag.

Färgerna ska gå i lila och vitt har jag tänkt men det smyger sig nog in något annat också, dock inga starka färger. Ska försöka rita om min amatörritning men nu är det Poirot så det får vänta biggrin.gif

Det här ska ingå i alla fall

Lila Malva
Vit-grön riddarsporre
Stjärnflocka
Brokfunkia
Rudbeckia vit
Violruta
Veilchenblau klätterros som ska klättra på järsgården (lila)
Lila pionvallmo
Lila Stockros
Lila och vit klematisakleja
Bollpil

Eventuellt någon buske, funderar på Rödbladig smällspirea som jag tycker har mer purpurfärg än rött. Kunde nog funka bra. Eventuellt Trier buskros men den blir rätt stor.

Massor med vårlökar såklart, har t.ex. redan köpt de där jättefina lila-svarta tulpanerna och härliga lila papegojtulpaner. De får flytta dit sen.

det blir någ fint wub.gif
lova en bild sen på det
fruberglund
Ska försöka komma ihåg det men det tar nog nåt år innan det blir nåt av det laugh.gif

Ojämna antal vet jag men blir det plottrigt med 3 och 5 eller ska det kanske vara 15 när det är så pass stora ytor. Självklart beror det på sort. Ojämna antal borde väl bara gälla när det är ett fåtal, har man över 10 på en sort så borde det ju inte synas om det är jämna eller ojämna antal när det växer ihop?
mulle
Jag har kört med stora rabatter i tre år nu och lärt mig ett par saker:
- Jag hamnar att flytta plantor hur jag än funderar på helheten i förväg
- Så länge färger och former är spännande ihop blir det inte någon plottrig känsla, ibland kan en enda utstickare tillföra massor...

Det roliga är att pröva sig fram.

Mulle
malin72
CITAT (mulle @ 17-01-2007, 21:36)
- Så länge färger och former är spännande ihop blir det inte någon plottrig känsla, ibland kan en enda utstickare tillföra massor...

Mulle

det tycker jag är så svårt...vilka färger som passar bra och vilka som INTE ser bra ut ihop wink.gif
mulle
CITAT (malin72 @ 17-01-2007, 22:52)

Mulle

det tycker jag är så svårt...vilka färger som passar bra och vilka som INTE ser bra ut ihop wink.gif

Det är just därför jag flyttar på plantorna... tongue.gif tongue.gif tongue.gif
Mulle
kerstin z5-6
smile.gif Instämmer med föregående talare och tillägger
Utstickaren " bör synas -Ibland kan man -om man har plats välja en stor planta, tex Crambe cordifolia -som behöver metern o mer i omkrets
Ibland vill man ha en annan perenn
-EN riddarsporre i ljusblått ger inget maffigt uttryck -sätt tre i tringel , men med bara 15 cm mellanrum -så ser de ut som en enda stor planta .

Vanlig kommentar :
Vad stora perenner du har ! Jaaa -LOL
Passar även bra för mindre ytor

Tänk inredning - tre glasvaser med tre tulpaner , en i varje vas -ger ett mer vilsamt uttryck än fyra vaser med samma tulpaner

Likadant i trädgård 3, 5 7 11, 15, 27 perenner -allt beror på rabatt
Gärna återkommande grupper -tänk perspektiv -låt något blått -gifta sej med något annat blått längre bort ..till exempel -det finns massor av sätt att göra på
Tänk på att skira ex -som rutor -mycket väl kan placeras framför andra robustare perenner (Thalictrum)

Bäst blir den i alla fall fyra år , och fjortisjutton flyttar senare : laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
malin72
CITAT (mulle @ 17-01-2007, 22:54)
CITAT (malin72 @ 17-01-2007, 22:52)

Mulle

Det är just därför jag flyttar på plantorna... tongue.gif tongue.gif tongue.gif
Mulle

aha ok laugh.gif laugh.gif ja så mycket som jag sår och ska så får väl helt enkelt jag gräva upp hela tomten och göra om den tongue.gif sen är det ju höga,låga olika former mm hjälp ohmy.gif ohmy.gif

men vad har ni emellan allt nu när jag gjort nya rabattet så kommer det se så konstigt ut...tomt och jord som syns ,ja ni vet ju
kerstin z5-6
I början är det en del tom jord -men inte särskilt länge hos mej -jag planterar tätt , mycket låga växter mellen de höga i färgsjok , bar jord är för jobbigt att sköta -jag flyttar hellre o delar växterna

Täck marken mellan med vad du har , påsjord +bark , gräsklipp före midsommar osv ..till dess det vuxit ihop
malin72
CITAT (kerstin z5-6 @ 17-01-2007, 23:10)
I början är det liet tom jord -men inte särskilt länge hos mej -jag planterar tätt , mycket låga växter mellen de höga i färgsjok , bar jord är för jobbigt att sköta -jag flyttar hellre o delar växterna

Täck marken mellan med vad du har , påsjord +bark , gräsklipp före midsommar osv ..till dess det vuxit ihop

aha smart....äsch jag har kamera innan sommaren så får ni skrika till på mig och mina bilder laugh.gif laugh.gif laugh.gif
mulle
Jag planterar också tätt, tätt. Och använder mig av marktäckande växter.
ALDRIG bar jord är ett motto hos mig eftersom det är grogrund för ogräs = onödigt extrajobb!
Mulle
fruberglund

Mulle

Jo men nån sorts planering vill man ju ha så man inte står där med 100-tals plantor och inte har nån aning om hur man ska sätta dem biggrin.gif

Nu har jag gjort en ritning, jag är helt värdelös på frihandsritning med mus så därför blir det lite hajsingvajsing men ni fattar i alla fall hur jag menar nu.

Till vänster om rabatten och i ovankant kommer den nya järsgården sitta. Det här blir alltså i utkanten av tomten. Till höger är köksträdgården och där har jag tänkt sätta en halvhög häck av nån sort som jag inte bestämt än, denna häck kommer alltså bli bakgrund till högra rabatten som inte är planerad alls än.

Grusgång blir det nog och så tror jag att de kanske blir nån pergola i anslutning nånstans. Många frågetecken och det här blir nog inte verklighet allt i år heller. Bollpilen ska jag åka och köpa i vår har jag tänkt och sen får rabatten växa fram allt eftersom, det måste ju vara realistiskt också. En sån stor rabatt djupgräver man ju inte på en dag direkt och nu är det gräs över hela biten så den ska grävas bort först...jodå, allt kommer troligtvis göras för hand wacko.gif

Kom gärna med förslag om hur jag ska sätta växter. Det blir nog rätt skuggigt under bollpilen och därför har jag försökt planera in skuggtåliga växter där skuggan kommer ligga mest men halvskugga får man nog räkna rabatten som på vissa delar. Resten är full sol.

Plantera tätt....jo då känns det som att jag kommer få plats med miljoooooner plantor. Får nog så en fröpåse/år om jag ska fylla hela min yta känns det som. Den är riktigt stooooor alltså!

Jättefint Kerstin...sådär är ju drömmen. Nån gång kommer jag nog lyckas jag också rolleyes.gif
Alexander-VG-zon3
detta ser väl bra ut wub.gif
ska du ha nån ros med ??
mulle
Jag tycker också att utgångsläget ser alldeles ypperligt ut.
Hur skulle det vara att upprepa den vita riddarsporren också på nr 10? Och att sätta någonting lägre på nr 3, 11 och 12?

(Redigerat: Jag tryckte iväg svaret för tidigt.)

Jag tror också att du eventuellt kan komma att reta dig på att du har så höga växter kring bollpilen så att du inte ser stammen och trädets form.

Mitt förslag är att du planterar ut enligt din vision och nästa år gör du de korrigeringar som du tycker att behövs.
Och glöm inte heller att du kan ha sommarblommor i de tomma fälten det första året.

Mulle
Ophelia
Upprepa gärna de blomförslag du lagt.
uno
CITAT (fruberglund @ 17-01-2007, 18:46)
Håller på och planerar en stoooor rabatt och kommer ha plats med massor med växter, har en fundering bara.

Hur stora shok ska det vara för att det inte ska se plottrigt eller rörigt ut, alltså hur många av varje sorts blomma/växt. Jag kommer så själv så det kommer finnas gott om de sorter jag har tänkt ha men jag kommer nog ha plats med fler sorter.

Rabatten kommer nog bli ca 10-12 m lång och 3-4 m djup och slingra sig lite. I mitten kommer stå en bollpil.

Jaha, skitroligt, hade precis suttit 30 min med att göra en ritning på hur det ska se ut...och så kraschar programmet mad.gif Orkar inte göra om nu *suck*

Tjejerna på Göteborgs botaniska har givit ut en bok som är väldigt bra.
Nordiskt ljus och Italiensk hetta. Låna den på biblioteket.
Denna bok är en bibel för mig, när jag planerar sommarblommorna.
Ewa L
CITAT (fruberglund @ 18-01-2007, 00:12)
En sån stor rabatt djupgräver man ju inte på en dag direkt och nu är det gräs över hela biten så den ska grävas bort först...jodå, allt kommer troligtvis göras för hand wacko.gif

Måste den djupgrävas öht??

Titta gärna i mitt album — "Bort med gräset" — hur jag gick tillväga (efter tips av odlaiter förstås). Jag vände på gräset, tidningar på, ytterst lite jord (av estetiska skäl) och sedan planterade jag. Började vända på försommaren och kunde plantera i september. Längre tog det inte, och det var också en stoooor rabatt och jag är singel = gräver själv.

Jag har inte sjok av växter, inte ens 3, 5 etc av någon. Däremot har jag en sammanhållande färgskala. Eller två skalor om man så vill. Rosa, men med blåton. Och blå i samma färgskala, dvs inte orange, gult etc. Lite inslag av vitt.
Dessutom en hel del rent gröna växter, ex.vis gräs och låga ormbunkar. Hostor och marktäckande. Satsat på växter med vackra blad även efter blomning.

Håller med Mulle till 300%. Trots att jag var supernoga när jag planerade och ritade. Tog hänsyn till höjd, blomningstid — ja allt! Ändå har jag flyttat på åtskilligt. Ex.vis Sköldpaddsörten. Inte skulle den bli 1 m!! Men det blev den. Men det är som att måla. Jättekul!

Lycka till! och glöm inte kameran!! Att plåta när det ser som dj-ast ut känns inte så inspirerande, men är så kul att ha.
fruberglund
CITAT (Ewa L @ 18-01-2007, 09:44)
CITAT (fruberglund @ 18-01-2007, 00:12)
En sån stor rabatt djupgräver man ju inte på en dag direkt och nu är det gräs över hela biten så den ska grävas bort först...jodå, allt kommer troligtvis göras för hand wacko.gif

Måste den djupgrävas öht??

Titta gärna i mitt album — "Bort med gräset" — hur jag gick tillväga (efter tips av odlaiter förstås). Jag vände på gräset, tidningar på, ytterst lite jord (av estetiska skäl) och sedan planterade jag. Började vända på försommaren och kunde plantera i september. Längre tog det inte, och det var också en stoooor rabatt och jag är singel = gräver själv.

Jag har inte sjok av växter, inte ens 3, 5 etc av någon. Däremot har jag en sammanhållande färgskala. Eller två skalor om man så vill. Rosa, men med blåton. Och blå i samma färgskala, dvs inte orange, gult etc. Lite inslag av vitt.
Dessutom en hel del rent gröna växter, ex.vis gräs och låga ormbunkar. Hostor och marktäckande. Satsat på växter med vackra blad även efter blomning.

Håller med Mulle till 300%. Trots att jag var supernoga när jag planerade och ritade. Tog hänsyn till höjd, blomningstid — ja allt! Ändå har jag flyttat på åtskilligt. Ex.vis Sköldpaddsörten. Inte skulle den bli 1 m!! Men det blev den. Men det är som att måla. Jättekul!

Lycka till! och glöm inte kameran!! Att plåta när det ser som dj-ast ut känns inte så inspirerande, men är så kul att ha.

Nej, kanske inte, det är ju faktiskt bra jord där ute. Jag tänker jämt på utfyllnaden på tomten där det är 2 cm matjord och sen lera som är så kompakt och tjock så man kan dreja med den. När jag gör rabatter där måste jag gräva bort allt tills jag kommer ner till sand/grus som ligger ca 50 cm ner *pust*. Det är jobbigt kan jag säga. Men där ute är finfin hage/åkermark så det kanske inte behövs då.

Ska nog be grannen komma hit med traktorn och dra bort gräslagret också så blir det nog inte så mycket jobb smile.gif Jag vill ju plantera redan i vår om jag ska så plantor nu.

Självklart kommer jag inte bli nöjd med första planteringen...men det är ju det som är det roliga. Och det är så roligt att utbyta ideér med er här smile.gif
ewa zon 3
Du ha redan fått många bra tips Fru Berglund och din ritning ser spännande ut.
Själv gör jag bara ritningar i huvudet, än så länge, för jag flyttar växterna i alla fall flera gånger innan jag planterar.
En sak som kan vara bra att tänka på är varifrån/vilka håll man kommer se rabatten ifrån. Det är sällan man står rakt upp och ner framför en rabatt och tittar. Är det en rabatt som man mest kommer se från köksfönstret, garageuppfarten eller utesittplatsen, då kan det vara värt att först ställa ut växterna som man tror blir bra el har planerat på sin ritning och sen gå och titta från andra håll och på långt håll. Oftast upptäcker man då att man måste flytta om. Kanske har de där höga växterna hamnat på en strikt symetrisk linje som man inte vill ha när man ser rabatten från köksfönstret.

Min man, som hjälper mig med grävandet, har lärt sig att det kan ta flera dagar från det att jag säger att nu ska det planteras till dess det faktiskt blir något grävande av rolleyes.gif

/Ewa
kerstin z5-6
Nu kanske jag säjer nåt du inte vill höra smile.gif

har du tagit in i beräkningen den vattenmängd och storlek en bollpil behöver och blir -på bara några år
Eller planerar du att klippa den mycket hårt -ja, vatten drar den ju i alla fall
de här är naturligväxande

stammade

jag har en i en rabatt -vore det idag skulle jag placera den nån annan stans -i alla fall utanför rabatten i bakkant
fruberglund
Jodå, jag har planerat in Bollpilen...tror inte ni riktigt fattar hur stor yta det är biggrin.gif Nåväl, Bollpilen ska stå i mitten och runt den ska det vara som en grusgång (det gråa på bilden. Proportionerna kanske inte är helt rätt på bilden men jag har gått efter hur tjock stam Helen i Piteå har på sina, det svarta på bilden räknas som stammen.

Jag ska inte ha en buske utan ett träd med stam så man ska kunna gå under sen. Direkt i anslutning till trädet kommer det alltså inte vara någon rabatt är tanken utan runtom. Det är bra fuktighetshållande jord, inte sandjord så det borde nog gå bra, ska försöka tänka på att inte sätta såna som älskar fuktigt precis intill rundeln.

Annars får det bli en större rabatt eller ett annat träd men det blåser så mycket där ute och Bollpilen är det enda träd som passar in på våra önskemål och är vindtåligt. Tror inte Glanskörsbäret står ut med så mycket blåst även om även det är ett träd jag också vill ha. Det blåser oftast från vänster på bilden (västerifrån tror jag det blir) biggrin.gif
mulle
Här är forumets stora styrka, en av dem i alla fall - en reagerar på en sak, en annan på en annan. Jag tittade bara på din rabattplanering och tänkte inte alls på trädet...
Kerstin har helt rätt - bollpilen är extremt törstig! Tänk på att rötterna inte dricker just runt stammen utan där kronan slutar.
Dessutom är den inte den typen av träd som man går under om man inte sågar bort de nedersta grenarna. Men precis som så många andra salixarter växer det ut mycket grenskott.
Om du har så blåsigt finns det ju också risk för att dina höga perenner snart ligger platta. Och det är inte roligt, jag vet...

Hur skulle det vara med en skyddande häck, eller ett plank, mot väster och sedan ett mindre törstigt stamträd.
Eller lägre, tork- och vindtåliga perenner?

Mulle
fruberglund
CITAT (mulle @ 18-01-2007, 14:24)
Här är forumets stora styrka, en av dem i alla fall - en reagerar på en sak, en annan på en annan. Jag tittade bara på din rabattplanering och tänkte inte alls på trädet...
Kerstin har helt rätt - bollpilen är extremt törstig! Tänk på att rötterna inte dricker just runt stammen utan där kronan slutar.
Dessutom är den inte den typen av träd som man går under om man inte sågar bort de nedersta grenarna. Men precis som så många andra salixarter växer det ut mycket grenskott.
Om du har så blåsigt finns det ju också risk för att dina höga perenner snart ligger platta. Och det är inte roligt, jag vet...

Hur skulle det vara med en skyddande häck, eller ett plank, mot väster och sedan ett mindre törstigt stamträd.
Eller lägre, tork- och vindtåliga perenner?

Mulle

Näääää, nu raseras ju hela min planering laugh.gif

Viiiiiill ju ha en Bollpil tongue.gif

Med de här stormarna som är nu så menar jag att det blåser extra mycket där ute eftersom det är öppet. Vet inte hur mycket järsgården skyddar sen men lite stoppar den nog upp blåsten (tänkte på perennerna). Får binda upp annars, riddarsporrar måste jag bara ha där och höjd i bakkant.

Känns lite kaka på kaka och blir väldigt dyrt med både järsgård och häck och järsgård ska vi ha där det är redan bestämt och det ruckar vi inte på. Det vill vi ha för att binda ihop hela tomten eftersom vi har järsgård på andra sidan huset. Dessutom skulle en häck förstöra den fina utsikten över hagen och hästarna som går där på sommaren smile.gif

I övrigt är jag öppen för förslag så allt ni säger tas under beaktning smile.gif

Finns det nåt mer vindtåligt träd som inte blir högre än 6-7 meter, inte blir för törstigt och inte skjuter rotskott biggrin.gif

Några andra intressanta träd jag tittat på är Maackia, Ullungsrönn, Ligustersyren eller Asklönn. Det är inget krav att man måste kunna gå under det, Maackia blev bara 3 meter läste jag nånstans men det räcker gott och väl.

Här kommer en till bild på området, där häststaketet sitter nu kommer järsgården vara sen. Taget från fönster på ovanvåningen så därför blir vinkeln lite fel. Tack för alla tips!

kerstin z5-6
Ok grus runt och sen bollpilen i mitten -har du gott om utrymme och kan lägga avstånd mellan Pil o rabatten så går det nog bra ändå smile.gif
Helen i Piteå Zon 5
Varför jag kan ha flera Pilar i och väldigt nära mina rabatter är för att jag har så blöt backe att det är snudd på 'sumpmark' rolleyes.gif Men då har jag även perenner som trivs just i den miljön, jag ser att växterna som står riktigt under pilarna är inte fullt lika stora som dom kan vara. Jag tillför även varje år både kogödsel och jord i just den rabatten. Mina Pilar kan man gå under, stamhöjden är hög, men jag klipper nedhängande grenar varje sommar 1 gång. Du kanske kan hitta ett annat ställe för din Pil, någonstans du har blöt backe? /Helen
fruberglund
CITAT (Helen i Piteå Zon 5 @ 18-01-2007, 15:16)
Du kanske kan hitta ett annat ställe för din Pil, någonstans du har blöt backe?    /Helen

Jajamensan, finns ett ställe som brukar vara lite sumpigt men problemet är att då kommer Pilen skymma allt det jag vill se när jag sitter i köksfönstret och kollar ut genom fönstret biggrin.gif

Synd men man kan ju inte få allt man vill ha rolleyes.gif

Förresten snälla Helen, kan inte du mäta omkretsen på stammen på din Bollpil? Skulle vara roligt att veta och den/de är väl fullvuxna???
Helen i Piteå Zon 5
Gick ut direkt och mätte rolleyes.gif 91cm i diam. men jag tror att dom kan bli större, mina är ca. 6år, dom var ganska nyplanterade då vi flyttade hit

Kan kolla med en kompis till mig, hon har en gammal Pil på sin gård och jag vet att den stammen är rätt mycket grövre...
fruberglund
CITAT (Helen i Piteå Zon 5 @ 18-01-2007, 15:44)
Gick ut direkt och mätte rolleyes.gif 91cm i diam. men jag tror att dom kan bli större, mina är ca. 6år, dom var ganska nyplanterade då vi flyttade hit

Kan kolla med en kompis till mig, hon har en gammal Pil på sin gård och jag vet att den stammen är rätt mycket grövre...

Gulledig wub.gif

Ok, då var det ungefär min gissning...större än så får den inte bli biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
kerstin z5-6
Mina som är tio år på stam är nog 2m i omkrets -och jag har försökt förhindra dem ifrån att växa ihop , men de skjuter nytt varje år
Evin
Det enda jag saknar är något vintergrönt. Fast det har du kanske redan tänkt på. Annars har du lite förslag här.
Det har varit min egen lilla uppift under vintern att komma på olika vintergröna och vinterblommande växter. Mina nygrävda rabatter ser för tråkiga ut för att jag inte hade något vintergrönt.

Kanske lite buxbom, yucca(den är vintergrön va?), bambo kan passa in nånstans?

Lila vintergröna, murgröna som slingrande täcker någon markyta.

En häftig kontrast är den rödbarkade busken, korallkornell.

Ett vinterblommande olvon i blekrosa eller en tibast i lila. Jasminen i gult är vacker oxå.

Jag hittade en clematis forestii som var vintergrön med lime/vita blommor.

Julroshybrider i lilarosa är vackert.

Lavendel och hasselört är vintergröna, såsom revsuga (mörklila).

Sen är det alla barrväxter som jag själv inte är så förtjust i.

Och rhododendron men då bör du ju tillföra surjord.

Ps. jag bor i zon 1 så alla växter är kanske inte härdiga hos dig
fruberglund
CITAT (Evin @ 19-01-2007, 20:37)
Det enda jag saknar är något vintergrönt. Fast det har du kanske redan tänkt på. Annars har du lite förslag här.
Det har varit min egen lilla uppift under vintern att komma på olika vintergröna och vinterblommande växter. Mina nygrävda rabatter ser för tråkiga ut för att jag inte hade något vintergrönt.

Kanske lite buxbom, yucca(den är vintergrön va?), bambo kan passa in nånstans?

Lila vintergröna, murgröna som slingrande täcker någon markyta.

En häftig kontrast är den rödbarkade busken, korallkornell.

Ett vinterblommande olvon i blekrosa eller en tibast i lila. Jasminen i gult är vacker oxå.

Jag hittade en clematis forestii som var vintergrön med lime/vita blommor.

Julroshybrider i lilarosa är vackert.

Lavendel och hasselört är vintergröna, såsom revsuga (mörklila).

Sen är det alla barrväxter som jag själv inte är så förtjust i.

Och rhododendron men då bör du ju tillföra surjord.

Ps. jag bor i zon 1 så alla växter är kanske inte härdiga hos dig

Nej, det hade jag inte tänkt på.

Julrosor måste jag ju ha där, bra att du sa det smile.gif

Rododendron har jag på flera andra ställen så det vill jag inte ha där också.
Kanske skulle flytta dit min buxbom som står på ett annat ställe.

P.S. Vi har rätt mycket enar runtom oss så vi har en hel del vintergrönt redan men ett bra tips ändå D.S.
Evin
Vi hade en leråker till vårt hus.Det är inte lätt att planera en trädgård utifrån ingenting. Jag är glad att vår tomt bara är 425 kvadratmeter.

I år har jag anlagt 3 rabatter och grävt ner uppemot en 500 lökar (minst).
Förhoppningsvis blir det ungefär som min inre syn till våren och till sommaren.

En vacker dag ska jag uppdatera mitt fotoalbum här på forumet.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon